Vier minuten vragenvuur na de test van de 2022 Yamaha MT-10

De Yamaha MT-10 is het vlaggenschip van de Dark Side of Japan familie van het merk met de gekruiste stemvorken. De hypernaked werd vernieuwd voor 2022. Onze Man in Valencia ging hem rijden en wist ons, nog worstelend om zijn helm af te zetten, onmiddellijk na afloop dit te vertellen:

MotorNieuws: Vertel op! Hoe was het op Yamaha’s sterkste naked?

Thierry Sarasyn: Wel, het was een indrukwekkend dagje. Omdat de wegen er na de zondvloed van gisteren nog erg nat bij lagen in de ochtend. Bovendien lagen er overal stenen en modder. Zo’n Spaanse berg blijkt niet erg goed tegen regen te kunnen. Mocht het Guinness Book of World Records een sectie hebben voor vettige wegen, deze hadden er ongetwijfeld in gestaan. Combineer dat met een motor met een kleine 165 pk en je komt tot een euh… spannend concept.

De zwarte variant is een vaste waarde in het Dark Side concept van Yamaha.

MotorNieuws: Meer glijden dan rijden dus?

Sarasyn: Nee, verrassend genoeg niet. Daar zijn een paar oorzaken voor. Bridgestone’s S22 blijkt een absolute topper te zijn op nat wegdek. En het verbeterde elektronica pakket van de MT-10 zorgt er bovendien voor dat zowel remmen als accelereren gecontroleerd verloopt. Dag mag wel, want als je zaken als de Lift control en Tractie Controle uitschakelt, voel je dat de MT zowel in zijn één als twee voortdurend het voorwiel in de lucht gooit. Héérlijk. Maar af en toe is wat elektronische ondersteuning ook wel mooi meegenomen. Op natte wegen dus. Je moet weten dat de MT-10 onder de 8.500 opm. op alle vlakken sterker is dan de R1. Daar hangt dit CP4 blok immers ook in.

Strooizout toonde dat het in de Spaanse bergen nog erg glad kan zijn deze tijd van het jaar.

MotorNieuws: “Heerlijk”, zeg je, maar dit lijkt toch om een geoefende rechterpols te vragen.

Sarasyn: En of ik die heb! Maar dit is inderdaad geen beginnersmotor he. De nieuwe YCC Throttle by Wire zorgt ervoor dat er geen fysieke verbinding meer is tussen het gashendel en de gasklephuizen. Die elektronische sturing betekent meteen ook dat de modi en de rij-ondersteuning nog fijner kan afgesteld worden. De MT-10 reageert werkelijk haarfijn op alles. En je krijgt er een heerlijk inlaatgeluid bij. Via roosters in de tank hoor je nog beter het aanzuigend gehuil van het blok. De uitlaatklanken zijn net als de emissies beperkt. Maar liefst 4 katalysatoren zitten er in de uitlaatbochten verwerkt. Nog een tikkeltje cleaner en je kunt er een corona-patiënt mee beademen…

Duimpje op voor de MT-10 én de opdrogende weg.

MotorNieuws: Er is ook een SP-versie aangekondigd. Daarmee gereden?

Sarasyn: Nee de SP is er nog niet. De zal o.a. ook semi-automatisch gestuurde ophanging hebben. Maar we moeten toegeven dat we over de KYB veren ook niks te klagen hadden. De donkere vorkpoten passen goed bij Yamaha’s Dark Side of Japan filosofie. De SP zal op goudkleurige Öhlins staan.

Motornieuws: Over het algemeen tevreden over de test dus?

Sarasyn: Absoluut. De MT-10 heeft in moeilijke – lees natte – omstandigheden kunnen overtuigen. Dat wil zeggen dat het beest ook rustig kan bereden worden. Met bijvoorbeeld het Weekend-pack er op (met een ander zadel, hoger windscherm en een topcase) zou dit al aardig in de buurt van een GT komen. Anderzijds was het op droge momenten puur sportieve pret. Mocht ik iets beter zicht gehad hebben in de spiegels, had de MT een foutloos rapport meegekregen. Misschien gaat Yamaha er van uit die MT-10 iedereen zo ver het nakijken geeft, dat er toch niks meer in die spiegels te zien valt?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.