Vier minuten vragenvuur na de test van de Aprilia Tuareg 660
Ook Aprilia pikt graag een graantje mee van de adventure-trend. De Tuareg is de derde telg in de 660-familie, na de RS en de Tuono. We worden uitgenodigd op het Italiaanse eiland Sardinië om zowel on- als offroad te testen of de Italianen hun voeten wel voldoende vuil hebben gemaakt.
MotorNieuws: Het is lang geleden dat Aprilia nog iets met offroad heeft gedaan. Hebben ze er iets van gebakken?
Gijs Gilis: “Net zoals Italianen geweldige cakes en desserts kunnen bakken – die citroentaart van gisterenavond was verrukkelijk – zijn ze ook bij de Tuareg niet over één nacht ijs gegaan. Wat is dat een goede motor! Niet op een spectaculaire manier, maar hij is zo makkelijk en meegaand dat het de dame blanche onder de desserts is, om maar in dezelfde categorie te blijven: iedereen lust het.”
MotorNieuws: Begrijp ik dat hij een beetje saai is?
Gilis: “Nee, je begrijpt me duidelijk niet, zoals wel meer het geval is. Misschien moeten we hier eens iets mee doen. Goed, ter zake. Ik doe een nieuwe poging. De Tuareg 660 zal je niet van je sokken blazen als het aankomt op acceleratie, stuureigenschappen of design. Maar alles is zo goed op elkaar afgestemd dat het geheel bijzonder goed werkt.”
MotorNieuws: Ok, nu zijn we mee. Is er veel veranderd aan het 660cc-motorblok?
Gilis: “Niks bijzonder. We kennen de tweecilinder al uit de RS en de Tuono 660. In de Tuareg levert hij eenzelfde 80 pk en 70 Nm, maar zit het koppel wat bij lagere toeren. Ook is de versnellingsbakratio licht aangepast om onderin wat sterker te zijn. Het blok pikt daar mooi op zonder bokken en is vooral hoog in toeren vol karakter. Bij volgas komt er een soort van woest metaalachtig geluid vrij, wat behoorlijk indrukwekkend is.”
MotorNieuws: Een woest metaalachtig geluid… We zoeken het op YouTube. Hoe zit het met de uitrusting?
Gilis: “Die is rijkelijk, zonder overdreven te zijn. Zo heeft de Aprilia vier rijmodi die voldoende van elkaar verschillen. In de Offroad-modus staat tractiecontrole en ABS achteraan uit, en je kunt er zelfs voor kiezen om ook vooraan het ABS uit te zetten. Verder beschikt hij standaard over cruisecontrol en is er optioneel een quickshifter verkrijgbaar. Twijfel niet om die bij te bestellen, want het is een van de beste waar ik al mee gereden heb op een tweecilinder. Niet supersnel, maar wel enorm soepel en aangenaam qua bediening.”
MotorNieuws: Heb je ook offroad wat kunnen spelen?
Gilis: “Jazeker. De route verliep voornamelijk over – trouwens erg goed – asfalt, maar we hebben ook wat geiten gespot op gravelwegen in de bergen. Net zoals op de weg is de Tuareg erg makkelijk te rijden. Hij stuurt licht, je kunt hem erg goed klemmen met je knieën en hij wil graag gecontroleerd spelen. De zitpositie is heel aangenaam en ook rechtstaan is met mijn 1m90 geen enkel probleem. Dat heb ik zelden bij adventure bikes.”
MotorNieuws: Het wordt dringend tijd dat je wat krimpt. Ga nu je motorkledij maar proper maken, want ik zie op de webcam dat je behoorlijk vuil bent.