Vier minuten vragenvuur na de test van de BMW K 1600’s
BMW Motorrad verfriste kort voor de jaarwisseling z’n reisgerichte vlaggenschip, de K 1600, in al z’n versies. Naast een Euro5-badge kreeg de hele familie ook een nieuw elektronisch BMS-O motormanagementsysteem met twee klopsensoren en twee extra lambdasensoren, een gigantisch 10,25-duims TFT-scherm, de nieuwe generatie ESA-vering, (adaptieve) ledverlichting,… Genoeg updates om een selectie journalisten richting Malaga te verschepen om de nieuwe oppertoerder aan de tandwielen te voelen.
MotorNieuws: Wel, een beetje kleur opgedaan daar aan de Costa del Sol?
Jelle Verstaen: “Niet bepaald. Een aangedampte snor en een verkoudheid dan weer wel. ‘t Was er warempel herfstiger dan in de Lage Landen, momenteel. Mist, koud, en tussendoor nog wat motregen. De panoramische rijbeelden zijn nog niet binnen, maar iets zegt ons dat grijs de bovenhand zal nemen.”
MotorNieuws: Ai. Beetje kunnen rijden toch, mag ik hopen?
Verstaen: “Dat wel. De wegen lagen er bij wijlen spekglad bij, maar na de koffiepauze droogde de boel stilaan op, dus hebben we het bergachtige hinterland van Malaga aan een rotvaart kunnen verkennen. Windscherm omhoog, zadelverwarming op, Spotify-lijstje via bluetooth door de audio-installatie blazen en bollen maar. Dat laatste was amper nodig, met de heerlijk volle uitlaatnoot uit die zes-in-lijn…”
MotorNieuws: Daarover belde ik eigenlijk. Viel die nieuwe K1600 een beetje mee?
Verstaen: “Welke van de vier bedoel je? We kregen namelijk vier verschillende versies onder de billen: de baggerversie K 1600 B en z’n nóg rijkelijker uitgedoste broertje K 1600 Grand America, de op kwiek toeren gerichte K 1600 GT en de luxueuzer uitgevoerde K 1600 GTL. Op een uur of vier tijd en tijdens een testrit van ruwweg 140 kilometer: een stoelendans op speed.”
MotorNieuws: Welke versie had nadien je voorkeur?
Verstaen: “Wel, eigenlijk ‘t model waarvan ik het vooraf niet had verwacht: de K 1600 B! Een lage, onderuit geschommelde zit, de keuze tussen gewone voetsteunen of treeplanken (die zitten er allebei op), het lage en brede stuur, het korte en gerookte windschermpje en de vormgeving van de lage staart werkten wat mij betreft perfect met die dikke zescilinder in het vooronder.”
MotorNieuws: Daarover gesproken…
Verstaen: “Fe-no-me-naal. Tot mijn scha en schande de allereerste keer dat ik de Beierse zespitter mag ervaren, maar da’s me beslist niet tegengevallen. De definitie van souplesse, power op overschot in elk toerental en een soundtrack waar ‘t haar in m’n nek van overeind gaat staan. Heerlijk. Enige minpuntje is wat mij betreft het bijbehorende gewicht. Met vier rijklaargewichten van circa 350 kg was het bij opstappen en parkeren soms echt zwoegen. Als gespierde fietspomp van 65 kg heb je op zo’n moment weinig verhaal. Maar goed, ‘t dient gezegd: eenmaal aan de rol, valt daar amper nog iets van te merken. De K 1600’s laten zich ondanks de massa met minieme input insturen en de remmen schieten op geen moment tekort. En ‘t blok al helemaal niet, laat ons wel wezen.”