Vier minuten vragenvuur na de test van de BMW R 18 B
Geen Frankfurter Würsten op de persintroductie van de BMW R 18 B en R 18 Transcontinental in… Frankfurt, maar wel Amerikaanse hamburgers en rock-‘n-rollmuziek. Dit is BMW’s manier van Amerikaanse cruiser bikes, maar klopt dat verhaal wel een beetje? We vroegen het aan onze man ter plaatse.
MotorNieuws: Hoe goed is het de Duitsers gelukt om dat Amerikaanse gevoel over te brengen?
German Ooms: “Best wel goed. De machines zijn op en top American style, maar er staat overal wel fier op dat het ‘Berlin Built’ is. Bij BMW steken ze het niet onder stoelen of banken dat dit typisch Amerikaanse motorfietsen zijn, maar ze blijven wel trouw aan hun Duitse bouwkwaliteit. Dat zie je er ook aan, want ze steken prachtig in elkaar met zware, stevige materialen en een schitterende afwerking.”
MotorNieuws: Zijn daar wat rechte stukken cruiseweg te vinden in de buurt van Frankfurt?
Ooms: “De Autobahn is altijd een optie, maar we kregen toch een onverwacht mooie rit voorgeschoteld. Nooit gedacht dat er zoveel mooie wegen zijn in dat stuk van Duitsland. Je associeert het niet meteen met het eerder stad-achtige van Frankfurt. De voetsteuntjes zullen wel vervangen moeten worden, want er is duchtig geschuurd.”
MotorNieuws: Stuurt hij wel een beetje dan?
Ooms: “Met 398 kg is de B – van Bagger – natuurlijk wel een zware mastodont. De Transcontinental – met een extra hoog scherm, een grote topkoffer, extra verlichting en zijwindbescherming – gooit daar nog wat extra kilo’s bovenop. Maar met die laatste konden we nog niet rijden. De R 18 B wil wel een bocht om, maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt. Hij excelleert in rechtuit kilometers afmalen. Door het lage gewicht van de grote boxermotor, kun je hem wel makkelijk omgooien. Maar 400 kg verstop je natuurlijk niet zomaar…”
MotorNieuws: Dus qua comfort kun je niet beter zitten?
Ooms: “Het zadel is erg fijn en de zitpositie is ook prima. Minder goed is de windgeleiding die knal op je gezicht komt. En dat voel je, want je hebt op dit type motoren uiteraard een open helm op. De elektronische vering wordt automatisch voor je afgesteld, en ook dat systeem werkt meer dan goed. Voor het geluidssysteem werkte BMW samen met Marshall. Een succes, zo blijkt, want het muziekgeluid is ronduit knap.”
MotorNieuws: We krijgen al zin om te cruisen met een dikke rockschijf op de achtergrond.
Ooms: “Exact dat gevoel. Maar als je het niet erg vindt, sluit ik nu aan bij de barbecue. Anders zal mijn ribeye te fel gebakken zijn, en je weet dat dat gevoelig ligt. Cheers!”