Vier minuten vragenvuur na de test van de BMW R 18 B

Geen Frankfurter Würsten op de persintroductie van de BMW R 18 B en R 18 Transcontinental in… Frankfurt, maar wel Amerikaanse hamburgers en rock-‘n-rollmuziek. Dit is BMW’s manier van Amerikaanse cruiser bikes, maar klopt dat verhaal wel een beetje? We vroegen het aan onze man ter plaatse.

MotorNieuws: Hoe goed is het de Duitsers gelukt om dat Amerikaanse gevoel over te brengen?

German Ooms: “Best wel goed. De machines zijn op en top American style, maar er staat overal wel fier op dat het ‘Berlin Built’ is. Bij BMW steken ze het niet onder stoelen of banken dat dit typisch Amerikaanse motorfietsen zijn, maar ze blijven wel trouw aan hun Duitse bouwkwaliteit. Dat zie je er ook aan, want ze steken prachtig in elkaar met zware, stevige materialen en een schitterende afwerking.”

MotorNieuws: Zijn daar wat rechte stukken cruiseweg te vinden in de buurt van Frankfurt?

Ooms: “De Autobahn is altijd een optie, maar we kregen toch een onverwacht mooie rit voorgeschoteld. Nooit gedacht dat er zoveel mooie wegen zijn in dat stuk van Duitsland. Je associeert het niet meteen met het eerder stad-achtige van Frankfurt. De voetsteuntjes zullen wel vervangen moeten worden, want er is duchtig geschuurd.”

MotorNieuws: Stuurt hij wel een beetje dan?

Ooms: “Met 398 kg is de B – van Bagger – natuurlijk wel een zware mastodont. De Transcontinental – met een extra hoog scherm, een grote topkoffer, extra verlichting en zijwindbescherming – gooit daar nog wat extra kilo’s bovenop. Maar met die laatste konden we nog niet rijden. De R 18 B wil wel een bocht om, maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt. Hij excelleert in rechtuit kilometers afmalen. Door het lage gewicht van de grote boxermotor, kun je hem wel makkelijk omgooien. Maar 400 kg verstop je natuurlijk niet zomaar…”

MotorNieuws: Dus qua comfort kun je niet beter zitten?

Ooms: “Het zadel is erg fijn en de zitpositie is ook prima. Minder goed is de windgeleiding die knal op je gezicht komt. En dat voel je, want je hebt op dit type motoren uiteraard een open helm op. De elektronische vering wordt automatisch voor je afgesteld, en ook dat systeem werkt meer dan goed. Voor het geluidssysteem werkte BMW samen met Marshall. Een succes, zo blijkt, want het muziekgeluid is ronduit knap.”

MotorNieuws: We krijgen al zin om te cruisen met een dikke rockschijf op de achtergrond.

Ooms: “Exact dat gevoel. Maar als je het niet erg vindt, sluit ik nu aan bij de barbecue. Anders zal mijn ribeye te fel gebakken zijn, en je weet dat dat gevoelig ligt. Cheers!”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.