Vier minuten vragenvuur na de test van de CFMoto 700CL-X
De 700CL-X luidt een nieuw hoofdstuk in voor het Chinese merk CFMoto. Met een nieuw motorblok, een nieuw frame en een nieuwe ontwerptaal is de machine helemaal… nieuw. We reden er de eerste kilometers mee in eigen land en zagen dat het goed was.
MotorNieuws: Vertel eens, ziet hij er zo goed uit als op de foto’s?
Gijs Gilis: “Volmondig ja. De CFMoto heeft een origineel design, is mooi afgewerkt en pakt uit met leuke details. Zo komt de ‘X’ overal terug. In de koplamp, op de benzinetank, het motorblok, het voorspatbord,… Kijk ook eens naar de Supertrapp-achtige uitlaat die standaard op de 700CL-X zit.
MotorNieuws: Hoe zit het met de uitrusting? Heeft hij meer dan de concurrentie?
Gilis: Als je daarmee de Yamaha XSR700, Ducati Scrambler 800 en Benelli Leoncino bedoelt, dan heeft de CFMoto standaard cruisecontrol, een slipperkoppeling, twee rijmodi en automatische ledverlichting rondom. Verder zitten er zeer goede Pirelli’s MT60RS op, J. Juan-remmen en KYB-veren.
MotorNieuws: Verklaar je nader. Hoe doet ‘ie het op de weg?
Gilis: Verrassend goed. Het zit op een of andere manier toch ingebakken dat je van een Chinese motorfiets minder goede rij-eigenschappen verwacht, maar die gedachten zinken helemaal weg na enkele meters rijden. Het motorblok is pittig, hij stuurt zeer goed en stabiel, en de remmen volstaan. Een tweede remschijf vooraan mocht er wel op, hoewel de prestaties meer dan oké zijn.
MotorNieuws: Is de crossplane-tweecilinder enigszins te vergelijken met die van Yamaha?
Gilis: Het blok van de CFMoto mist wat power bij lage toeren, maar geeft je dan wel een VTEC-boost vanaf 6.000 tpm. Daarom is het ook moeilijk te geloven dat je met een crossplane aan het rijden bent, die de typische eigenschap heeft om van onderuit stevig op te pakken. Laat dat echter geen negatieve commentaar zijn, want het motorblok is heel fijn. Het is gewoon opmerkelijk.
MotorNieuws: Dingen die ontbreken of die je mist?
Gilis: Voortgaande op het pittige motorblok in hoge toeren mocht er wel tractiecontrole op de CFMoto zitten. Niet dat we het nodig gehad hebben tijdens onze droge rit, maar in eerste of tweede versnelling uit een natte haarspeldbocht trekken kan weleens voor verrassingen zorgen. Voor de rest is de 700CL-X erg compleet. Mooie stappen die CFMoto weet te zetten. De toekomst ziet er cyaankleurig uit.