Vier minuten vragenvuur na de test van de CFMoto 800NK

De samenwerking – sorry, ‘joint venture’ – tussen KTM en CFMoto werpt met de 800NK een volgende, bijzonder appetijtelijk ogende vrucht af. Onze man mocht de Chinese interpretatie van de 790 Duke in primeur testen aan de bloedhete Côte d’Azur. Nog voor hij z’n T-shirt en helm had uitgewrongen, hadden we onze zweter van dienst al aan de lijn.

Motornieuws: Wat zegt die eerste indruk?


Jelle Verstaen
: “De allereerste? Die is geweldig. De 800NK wordt ontworpen in het Italiaanse Modena en dat is te zien aan het opmerkelijk niveau van design en afwerking. Het mag gezegd. Van de knoppenwinkel, tot de stickers onder de lak. Alles oogt en voelt premium. De enige smet op dat blazoen: het elektronisch gasklephuis zit vol in het zicht en vloekt met de voor de rest erg netjes weggewerkte componenten. Hij klinkt ook als een echte Italiaan.”

MN: Eh, que?


Verstaen: “Ik weet niet hoe ze ’t gedaan (en gehomologeerd) hebben, maar het geluid dat uit deze tweeloop wordt afgevuurd, is een van de meest potente soundtracks die ik de afgelopen jaren hoorde. Zeker uit een ‘800’je’. Een lekker vol geroffel, met pakken backfire. Ook tussen het schakelen in: elke versnellingswissel gaat gepaard met een knal. Kwijl.”

MN: “Overtuigt het rijgedrag in dezelfde mate?”

Verstaen: “Wel… Ja en neen. Het agressieve geplof uit de demper wordt helaas gematcht door een behoorlijk onregelmatig lopend blok onderin. Dat merk je al vanaf de eerste meters: nu eens lijkt hij adem tekort te komen, dan weer krijg je plots een stijging in het toerental. Niet ideaal voor laagtoerig tuffen door de stad. Hoger in de toeren vlakt dat gedrag grotendeels uit, waarna je het potentieel van het blok écht kan beginnen gebruiken. En potent is het, met een geweldige acceleratie tussen 5.000 en 10.500 tpm, en 95 pk / 79 Nm binnen handbereik.”

MN: Die ademnood is bizar, aangezien de 799cc paralleltwin van exact dezelfde band rolt als dat van de 790 Duke.

Verstaen: “Klopt, maar de bijbehorende elektronica – van mappings, over het ABS tot de autoblipper/quickshifter – is in eigen beheer ontwikkeld. En daar is nog wat werk aan. De reden waarom deze telg geen tractiecontrole aan boord heeft, moeten we in dezelfde hoek zoeken. Naar eigen zeggen, wil CFMoto dat snufje eerst hélemaal op punt hebben, en dan pas implementeren. Wel helemaal op punt: het enorme scherm (Advanced) en bijbehorende mogelijkheden en bediening, zowel middels de knopjes op het stuur als via touch.”

MN: Over dat stuur gesproken; snijdt zo’n Chinese Scalpel even scherp?

Verstaen: ” Het zal toch niet veel schelen. De slogan luidt niet voor niks ‘Cut the edge’. Zowel onder de Sport- als de Advanced-versie steekt een volledig instelbare KYB-ophanging, die in combinatie met de Maxxis Supermaxx ST’s vederlicht instuurt. Je gooit ’t lage rijklaargewicht makkelijk over, en zowel balhoofdhoek, stuuruitslag, naloop als de korte wielbasis zijn gericht op erg kwiek sturen. Naar stabiliteit toe – zowel bij het insteken van als halverwege de bocht, tot rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden – was de standaard stuurdemper op de Advanced een absolute troef.”

MN: De 800NK knokt binnenkort mee in het drukstbevolkte segment op de markt. Maakt CF een kans tegen de Suzuki GSX-8S, Honda Hornet en z’n oranje leenheer?

Verstaen: “Makkelijk wordt het niet, maar de 800NK heeft een paar troeven die de twijfelaars wel over de streep kunnen trekken. De looks en afwerking moeten niet onderdoen voor de concurrentie, het blok en rijwielgedeelte idem ditto. Het gigantische touchscherm, de connectiviteit, de standaard cruisecontrole, de fabuleuze soundtrack, de stuurdemper en de quickshifter spreken in z’n voordeel. Al zijn die stuk voor stuk extraatjes op de Advanced-versie… En die komt pas later op de markt.”

MN: Misschien nog een belangrijke – wat kost de 800NK?

Verstaen: “Aangezien de Advanced-versie pas in het laatste kwartaal van 2023 bij de dealers staat, krijgen we voorlopig enkel de lanceringsprijs van de Sport-versie mee. Die bedraagt 8.249 euro in België en 8.999 euro in Nederland. Competitief geprijsd, maar niet de goedkoopste van het pak…”

MN: Dat lijkt me voer voor een toekomstige vergelijkingstest!

Verstaen: “Zeker weten, je leest m’n gedachten! Maar eerst even m’n laarzen uitgieten en m’n jas langs de haardroger halen…”

MN: Eh, succes daarmee!

Foto’s: Gunther Kindermann

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.