Vier minuten vragenvuur na de test van de Honda CL500
Honda breidt haar 500cc-gamma nog wat verder uit. Na de naked bike, supersport, adventure en cruiser, is het deze keer tijd voor een street scrambler. De Honda CL500 mochten we testen in de stad, op het kronkelende platteland en zelfs een stukje offroad in de omgeving van het immer zonnige en warme Sevilla.
MotorNieuws: Leuk dat je ons jaloers maakt met je mooie weer. Hier is het vooral wind en regen. Kun je hetzelfde doen met de CL500?
Gijs Gilis: “Als je een modebewuste jonge gast of meid bent, vast wel. De CL500 moet het vooral hebben van zijn stijl. Hij haalt inspiratie uit de CL’s van de jaren 60 en 70 – lang voor de tijd dat die jongeren geboren waren – en vertaalt die invloed naar een moderne machine. Dat komt neer op een hoog stuur, hoge uitlaat, licht offroad gericht, plat zadel, scramblerbanden, en een elegante, afgeronde benzinetank.”
MotorNieuws: Dus het motorblok en het frame komen van de andere 500cc’s?
Gilis: “Het motorblok wel, maar het kreeg een andere inlaat en overduidelijk een nieuwe uitlaat. Het hoofdframe komt van de CMX500 Rebel, het subframe is nieuw voor de CL. Verder is deze scrambler uitgerust met volledige ledverlichting, leuke kleurtjes en een rits aan accessoiremogelijkheden. Maar dat had je vast zelf al geraden…”
MotorNieuws: We hadden zo’n vermoeden. Waarom ziet jouw testmotor er zo offroad uit?
Gilis: “Dat komt door het Adventure Pack, waardoor de CL500 een dubbel (en hoog) voorspatbord krijgt, handkappen, een miniem schermpje, een zijplaat achteraan en offroad voetsteunen. Omdat die kit enkel in het wit verkrijgbaar is, valt het nogal op. Het geeft zeker iets extra aan de CL500, maar ik vind hem er niet per se mooier op worden. Apart, dat in ieder geval wel.”
MotorNieuws: Hoe gedroeg de CL500 zich op de weg, in de stad en offroad?
Gilis: “Het is altijd een plezier om op een lichte motor zonder elektronica te stappen. In het zadel, sleutel omdraaien en gas geven. Geen instellingen, geen rijmodi, gewoon rijden. Omdat het zaterdag is, was het erg druk in de stad. Maar net door dat lichte stuurgedrag kun je daar prima van plek. Offroad was een klein stukje. De CL500 kan gravelbanen zeker aan, maar met echt diepe putten in de weg heeft de zachte vering wat moeite. Op de weg begeeft hij zich het liefst. Hij is duidelijk op comfort afgestemd, met een neutraal stuurkarakter, zachte gasaanname en remwerking, en vriend-van-iedereen-karakter.”
MotorNieuws: Een beetje zoals zijn uiterlijk dus?
Gilis: “Je haalt de woorden uit mijn droge mond (bestelt ondertussen una cerveza). De ronde vormen en het schattige uiterlijk liggen volledig in lijn met zijn rij-eigenschappen. Let wel; zonder dat het saai wordt, want we hebben ons weer belachelijk geamuseerd, met vooral dank aan de fijne aandrijflijn. Een leuke opstapper dus, waarbij je bij Honda nu wel meer dan voldoende keuze hebt in het 500cc-segment. Wat dat kosten moet? 7.199 euro. Zacht geprijsd, toch?