Vier minuten vragenvuur na de test van de Indian Sport Chief

Hoe sportief kun je een Indian Chief maken? Dat is niet exact het uitgangspunt waarmee de ontwerpers bij het Amerikaanse merk aan de slag zijn gegaan, maar dat het meer dan een optische oefening is, werd al snel duidelijk. Sterker nog, Indian heeft de ballen aan zijn lijf getoond door ons mee te nemen over technische wegen waar je zelfs met een lichte naked bike serieus bij de les moet zijn.

MotorNieuws: Dus geen typische cruiser-introductie met glooiende wegen en de motor al het werk laten doen?

Gijs Gilis: “Nee, integendeel. In de buurt van Girona had het Indian-team de uitdagendste wegen uitgezocht waar je, bij wijze van spreken, misselijk wordt omdat het zó bochtig is. En daar houden wij wel van. Zelfs op een 311 kg zware Indian Sport Chief. Gooien, smijten, limieten opzoeken en voetsteunen schrapen dat het een lieve lust is. Irritant na drie keer en helaas onvermijdelijk door de lage zitpositie, maar het hoort erbij.”

MotorNieuws: Dus je bent geïrriteerd en ook misselijk. Voor de rest gaat het wel een beetje?

Gilis: “Ga je nog vragen stellen die ertoe doen, of me wat ambeteren? (lacht) Nee, de Sport Chief is een leuke toevoeging aan de vier telgen tellende Chief line-up, met de standaard Chief, de Bobber en de Super Chief. Naast de optische veranderingen met een kopkuip en een ‘gunfighter’-zadel hebben ze ook prestatiegericht gewerkt. Dubbele Brembo-schijven vooraan, Fox piggyback-vering achteraan en KYB vooraan.”

MotorNieuws: Valt best m…

Gilis: “Ik ben nog niet klaar hoor. Het belangrijkste punt is namelijk dat er achteraan 100 mm veerweg is. Daar is niet enkel je rug heel blij mee, want er is een stuk meer veercomfort, maar ook de rij-eigenschappen worden er beter door. Je hebt nu namelijk veerweg – en dus reserve – om steviger een bocht in te duiken. Door die hogere achterkant, zit je ook vooraan wat agressiever op het stuur. Meer in aanvalshouding. De zitpositie is trouwens best comfortabel en prima uit te houden gedurende een volle dag.”

MotorNieuws: Is er motorisch iets aangepast?

Gilis: “Nee, de Thunderstroke 1.890cc luchtgekoelde V2 is nog steeds belachelijk koppelrijk (162 Nm!) en zo soepel als het leer van het zadel. Het is een veel te grote, veel te zware en veel te aanwezige blok metaal, maar wat is een feest is het toch. Hoewel je er fijn mee kunt schakelen, doe je het zelden. De derde versnelling is jouw beste vriend, of je nu een haarspeld moet nemen of een snelle S-sectie. En hij ploft ook zo mooi bij gas los.”

MotorNieuws: Lijkt ons niet meteen een sportief geheel…

Gilis: “Die conclusie kun je maken… als je er nooit mee gereden hebt. Toch zijn we aangenaam verrast door de sportieve capaciteiten van de Sport Chief. Vooral de remmen (dank u Brembo), de stabiliteit (dank u lange wielbasis) en het makkelijke over-en-weer-gooien (dank u laag zwaartepunt) maken het een machine die er niet alleen fantastisch cool uitziet, maar ook sportief uit de hoek kan komen. De vraag is: wie gaat dat er ook mee doen?”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.