Vier minuten vragenvuur na de test van de Kawasaki Z650RS
Het kleine broertje van de Kawasaki Z900RS wordt op de wereld losgelaten. De Z650RS ziet er even goed uit, mag rekenen op het gekende, doorontwikkelde platform van de Z650 en is een mooie aanvulling in het retro sport-gamma van de hedendaagse motorfietsen. We gingen er de eerste kilometers mee rijden in de streek rond Marseille.

MotorNieuws: Ah, le sud de la France. Hoe was het daar?
Gijs Gilis: “Minder goed dan verwacht, met ontzettend veel regen voor de middag en dus een doorweekte onderbroek en natte sokken. Maar daar kan Kawasaki natuurlijk niets aan doen. Na de middag kwam het zonnetje tevoorschijn en konden we lekker rijden over onder andere de Route des Crêtes.”

MotorNieuws: Dankjewel, Frank De Boosere, maar hoe rijdt die Z650RS?
Gilis: “Als een Z650, maar dan in alles een klein melktandje softer. Iets zachtere veren, iets rustigere gasaanname, een rechtere zitpositie en dus minder aanvallend… Je moet ze echter na elkaar rijden om het verschil te voelen. De RS rijdt vooral heel makkelijk. Geen gedoe met instellingen van verschillende modi of tractiecontrole, gewoon één goede keuze.”

MotorNieuws: Stuurt hij ook zo scherp als de Z650?
Gilis: “Ook daar weer, net een tikkeltje minder. Maar nog steeds heel scherp. Door de wat comfortabelere zithouding ben je ook minder geneigd om te gaan ‘jagen’, maar ga je eerder in cruisemodus. Toch laat de Z650RS zien wat hij in zijn mars heeft als je hem op zijn groene staart trapt. De tweecilinder neemt onder in toeren rustig, maar wel zonder schudden, op en presteert vooral in hoge toeren bijzonder fijn. Het stuurkarakter omschrijf ik het best als: neutraal. En da’s een compliment.”

MotorNieuws: Ziet hij er in het echt ook zo goed uit als op foto?
Gilis: “Mogelijks nog beter. De motor is heel mooi afgewerkt en is beschikbaar in drie geslaagde kleuren. Wij reden enkel met de groene variant met gouden wielen, en dat is echt een plaatje. Vooral de details maken het, met gouden en felgroene strepen die over het bodywork lopen. Of de mat goudkleurige velgen die ook nog eens bijzonder mooi van vorm zijn. Dit is natuurlijk een machine die het moet hebben van zijn uiterlijk.”

MotorNieuws: Kawasaki komt wel vrij laat met deze RS, zeker in vergelijking met de concurrentie.
Gilis: “Helemaal juist. De Japanners hebben er echt hun tijd voor genomen, en dat hebben ze ook goed gedaan. Geen snel in elkaar gestoken, flauw afbaksel van een retromotor op een bestaande basis, maar echt een eigen identiteit en bakken vol karakter. Je moest de mensen hier in Marseille-stad eens zien kijken naar de Z650RS. Instant verliefdheid las ik in de ogen van verschillende voorbijgangers. Of vertroebelden de vele regendruppels op mijn vizier mijn zicht? Wie zal het weten…”

MotorNieuws: Jij romanticus. Misschien moet je gewoon een bril?