Vier minuten vragenvuur na de test van de KTM 890 SMT

KTM maakt het niet makkelijk voor de 890 SMT. Die motor moet namelijk de legendarische 990 SMT opvolgen. Een machine die door velen bejubeld wordt omwille van zijn karakter, rij-eigenschappen en complete pakket. Een heuse opgave dus voor de nieuwe 890 SMT, die wij op een zonnig Sardinië mochten testrijden.

Motornieuws: De SMT ziet eruit als een 890 Adventure met 17-inch wielen. Is het dat ook?

Gijs Gilis: “Gedeeltelijk wel, maar er is nog extra werk verricht om de Adventure om te vormen tot een SMT. De 17-inch wielen waren de eerste stap, andere veren de tweede. Het motorblok is ook dat van de Adventure, maar de SMT is getuned om wat meer koppel in het middengebied te hebben. Verder is hij vooral verfijnd om het stuurkarakter op punt te krijgen.”

Motornieuws: Goed sturen was het grote pluspunt van de oude SMT. Hoe zit dat met de nieuwe?

Gilis: “Die verandert nog steeds van richting als een supermoto. In het snelle overgooien blinkt hij echt uit, maar ook de stabiliteit op hoge snelheid is prima. De lange veerweg vooraan én de veel te agressief aangrijpende voorrem zorgen wel voor wat onbalans bij het aanremmen voor de bocht of het bijremmen in de bocht. De SMT duikt dan naar voren en de machine geraakt wat van de wijs. Eenmaal in de bocht is het dan ook wijselijk om je achterrem zoveel als mogelijk te gebruiken.”

Motornieuws: Klinkt als een issue. Was er geen oplossing voor?

Gilis: “Wel, normaal geraken je rechtervingers gewoon aan de remmen van de machine waarmee je rijdt. Maar op de SMT bleef het eerste aangrijpingspunt te fel gedurende de 230 testkilometers. Toch vonden we een soort van oplossing door de veren zowel voor- als achteraan wat harder te zetten, waardoor het duikgevoel verminderde. Het zorgde uiteindelijk voor een nog fijner en vooral veel strakker sturende motor. En dat was nodig ook…”

Motornieuws: Drie puntjes vragen voor meer uitleg. Vertel!

Gilis: “KTM had een hillclimb uitgestippeld op een van de vele bergen op Sardinië. Dus volledig afgezet en zonder verkeer. Daarop konden we zien wat de SMT écht in zijn mars had, en we kunnen alvast verklappen dat we met een brede lach op ons gezicht over de finish reden. Vol vertrouwen hard rijden en op een enigszins veilige manier de limieten opzoeken; de SMT is dat alvast niet verleerd.”

Motornieuws: Klinkt allemaal fantastisch, maar ik heb je nog niets horen vertellen over het toergedeelte van de SMT. Hoe zit het daarmee?

Gilis: “Hij heeft cruisecontrol, een comfortabel zadel en de mogelijkheid om er koffers (van de Adventure) op te hangen. Dat zit dus al goed. De windprotectie met het standaard minieme windscherm is… miniem. Er is wel een middelhoog en hoog scherm optioneel beschikbaar (ook van de Adventure), dus echte reizigers gaan dat ongetwijfeld bestellen. We zullen er eens aan lange toeristische rit mee moeten maken als we weer thuis zijn.

Motornieuws: Staat genoteerd. Veel plezier daar!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.