Vier minuten vragenvuur na de test van de Suzuki GSX-S1000GT
En daar was die plots, helemaal uit het niets: de Suzuki GSX-S1000GT. Een verrassing van formaat en een mooie aanzwengeling voor het sportieve toersegment. In Lombardije (Italië) konden we er vandaag al de eerste kilometers mee maken. Circuitveteraan Frank mocht zijn racepak aan de kapstok hangen en zich in zijn toerjas wurmen.
MotorNieuws: En, Frank? Hoe gaat het daar?
Frank Slabbynck: “Een beetje atypisch tot nu. We hebben een wat saaie route gereden van de luchthaven naar het hotel over voornamelijk autosnelwegen. Gelukkig mochten we op eigen houtje nog wat kronkelwegen opzoeken, maar dat gaat natuurlijk moeilijk als je geen gps hebt of de regio niet kent. Het ingebouwde gps-systeem op de GSX-S1000GT laat je helaas enkel van A naar B gaan.”
MotorNieuws: Valt de rest van het nieuwe dashboard mee?
Slabbynck: “Jazeker, dat is top. Het is een groot, duidelijk en zeer compleet scherm. Als de gps aan staat, op groot scherm, zie je nog steeds alle rij-info boven- en onderaan. De lay-out is helemaal goed. Er staat ook niet té veel info op, waardoor het geheel goed leesbaar is. Hopelijk zien we dit tft-scherm terug op andere nieuwe Suzuki’s.”
MotorNieuws: Hoe rijdt de motor? Eerder sportief of eerder toergericht?
Slabbynck: “Een perfect mix van de twee, ik kan het niet anders zeggen. Hij ziet er heel sportief uit, maar de zitpositie is bijzonder aangenaam. Je kunt ver naar achteren in het zadel gaan zitten voor een sportievere houding, of helemaal tegen de tank voor een rechte rug. Dat hebben ze echt goed gedaan bij Suzuki. Het motorblok is heel lineair, zonder agressief te reageren. Je zit natuurlijk met een explosie aan pk’s, maar het zijn – net zoals met het neerhalen van oude gebouwen – heel gecontroleerde explosies.”
MotorNieuws: Welke typische sportieve eigenschappen heeft hij nog?
Slabbynck: “Een op-en-neer-quickshifter die fantastisch werkt. Boterzacht schakelt die tussen de versnellingen. Er zijn ook verschillende rijmodi, maar op deze korte rit heb ik maar in één rijmodus gereden. Die voldeed trouwens prima, dus ik heb op geen enkel moment de behoefte gehad om te switchen. De remmen bijten ook zoals je mag verwachten, maar mochten wat meer feedback geven bij het aanpakken.”
MotorNieuws: En wat zijn de toeristische meerwaarden op de Suzuki?
Slabbynck: “Cruisecontrol die werkt zoals het hoort, ruime zijkoffers die perfect passen bij het sportieve design van de GSX-S1000GT en een instelbaar ruitje dat al op de laagste stand alles beschermt tot aan de hals. Morgen test ik wat verschillende hoogtes uit. Nu heb ik nog een kwartier om me klaar te maken voor de cocktail en het diner. Mag ik?”
MotorNieuws: Mogen? Je moet! Veel plezier en laat het smaken.