Vier minuten vragenvuur na de test van de Yamaha R7
Het gapende gat tussen de Yamaha R3 en R6 – ondertussen enkel verkrijgbaar als RACE – moest ooit een keer opgevuld worden. Zie hier zie daar, de Yamaha R7 is er, zowaar. We mochten nog eens weg van de blauwen (en van vrouwlief…) voor een tripje naar Almeria, Spanje. En daar zit een goede reden achter.
MotorNieuws: Gilis, ben je daar weer de toerist aan het uithangen?
Gijs Gilis: “Was het maar. Hoewel we ons goed geamuseerd hebben op de 140 km lange route over de openbare weg én tijdens drie sessies op het circuit van Almeria. Inderdaad, een soort van dubbele presentatie, want Yamaha zet de nieuwe R7 in de markt als een supersport voor de weg, maar ook zeker voor het circuit. En die twee dingen vind je in uitmuntende staat in het zuiden van Spanje.”
MotorNieuws: Wacht. Laat ons beginnen met het begin. R7… waarom die naam weer bovenhalen?
Gilis: “Die naam is nog nooit gebruikt, want jij hebt het over de YZF-R7. Jazeker, in de volksmond wordt dat R7, maar de nieuwe is helemaal geen opvolger van de iconische oude. Het is voor alle duidelijkheid ook geen opvolger van de R6, nu die niet meer gehomologeerd is voor de openbare weg.”
MotorNieuws: Wat is het dan wel?
Gilis: “Een sportieve motor met het gekende CP2-motorblok uit onder andere de MT-07, Ténéré 700, Tracer 700,… Het frame nam Yamaha ook over, maar het werd stijver gemaakt voor meer stabiliteit op hoge snelheid en het circuit. De styling is helemaal in de lijn van de Yamaha supersports, met een agressief front en een lekker kontje. Voor het eerst vind ik de zwarte uitvoering geslaagder dan de blauwe, maar dat is persoonlijke smaak. De 60th Anniversary is natuurlijk helemaal kwijlmateriaal. Voor die laatste betaal je wel 400 euro meer. De basis-R7 kost 9.299 euro.”
MotorNieuws: Hoe smaakte de R7 vandaag?
Gilis: “Exact wat je ervan verwacht. En de verwachtingen waren hoog, dus dat wil al iets zeggen. Hij geeft je onmiddellijk vertrouwen en stuurt uiterst precies. De 73 paarden zijn goed behapbaar en zullen je nooit verrassen. Je hebt geen schrik om gas te geven, ook niet op de openbare weg, hoewel de machine vlot naar de 200 km/u loopt.”
MotorNieuws: Klinkt als een ideale track bike voor beginners.
Gilis: “Dat is het ook. Je eerste circuitstappen kun je met de R7 perfect aanvangen. Vergeet dan wel niet de optionele quickshifter aan te vinken op de optielijst. Die schakelt trouwens enkel omhoog, wat jammer is. Je krijgt ‘in de plaats’ wel een slipperkoppeling om de machine stabiel te houden bij het afschakelen. Ik ben vooral benieuwd hoe de markt gaat reageren op deze machine. Binnenkort weer iedereen op de supersport?”