Vier minuten vragenvuur na de test van de Yamaha Ténéré 700 World Raid

Meer dan 330 km onder verzengend hete temperaturen, waarvan de helft off road. En toch had Onze Man nog de kracht om onmiddellijk na de test zijn bevindingen door te geven over de Yamaha Ténéré 700 World Raid.

MotorNieuws: Verlos ons uit ons lijden: is de World Raid een cosmetische upgrade of echt een andere motor dan de Ténéré 700?

German Ooms: Er is effectief een groot verschil tussen de twee versies. De basis is natuurlijk dezelfde maar de uitwerking van het concept van de T7 is duidelijk geëvolueerd. Iedereen was al onder de indruk van de Ténéré 700, maar met de grotere tank, betere vering, betere elektronica, klop alles nu nòg meer. We hadden het niet zo meteen gedacht, maar het standaard model lijkt nu plots toch voor verbetering vatbaar.

Kort moment van rust op de route van 330 km.

MotorNieuws: Da’s straf. Maar ook goed nieuws natuurlijk.

Ooms: Yamaha Europa heeft groot stuk van de ontwikkeling van deze motor op zich genomen. En dit is één van de fabrikanten waar dat echt bij opvalt: dat ze input uit de markt halen, commentaren van hun klanten verwerken, naar social media commentaren luisteren… En dus zijn ze gaan werken op de punten waar al eens op gewezen werd. Zo is er nu méér actieradius, een betere ophanging, betere elektronica, een ander uiterlijk,… dit is grondig anders dan de standaard en zelfs de rally en het staat op een nog hoger niveau.

Yamaha bracht een indrukwekkend arsenaal World Raids naar de testlocatie in Spanje.

MotorNieuws: De Goed Nieuws Show dus?

Ooms: Ja, héle goede motor. Met daarbij de bemerking dat dat CP2 motorblok alle lof verdient die het al kreeg.  Je voelt hier wel dat dit concept zijn limiet benadert. De motor weegt 16 kg meer en heeft een groter frontaal oppervlak. Bij hogere snelheden voel je dat het CP2 blok harder moet werken. Reken daar optioneel nog een passagier en bagage bij en kom je logischerwijs in de buurt van wat haalbaar is. Maar haalbaar is natuurlijk nog altijd ok, hé!

Niemand weet waar deze twee het over hadden. Ook zij niet.

MotorNieuws: Ik zag een foto van je met de ingenieur, Katsumitsu Wasamatsu. Wat had die nog te vertellen?

Ooms: Erg weinig, want hij spreekt niet zo goed Engels en mijn Japans lijkt nergens op. Maar ik heb wel begrepen dat we geen adventure op basis van de CP3 driecilinder moeten verwachten. “De markt is al zo verzadigd in die klasse, dat we daar niet gaan in stappen”, zei hij. Of misschien vroeg hij gewoon de weg naar het hotel. Nogmaals, mijn Japans is niet zo goed…

MotorNieuws: Hoe dan ook: domo arigato voor dit gesprek German San!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.