Vier minuten vragenvuur na de vergelijkingstest tussen de BMW R1250 GS en de Triumph Tiger 1200 GT
Een vergelijkingstest waar heel wat adventure rijders naar uitkeken, was de BMW R 1250 GS vs de Triumph Tiger 1200 GT. De Britten staken het een maand geleden niet onder stoelen of banken dat ze de de concurrentie willen aangaan met de koning van het segment. Wij vroegen Onze Man of ze kans op slagen hebben.
Eén van de voordelen van een vergelijkingstest is dat je twee testrijders hebt. Terwijl collega Jelle Verstaen zich de blaren op de vingers typt om het complete testverslag klaar te hebben, konden we de twee tester al strikken voor enkele vragen. Zoals daar zijn:
MotorNieuws: De BMW R 1250 GS vs de Triumph Tiger 1200 GT: moeten ze zich bij BMW zorgen maken?
Thierry Sarasyn: Ik denk niet dat ze zich bij BMW al te snel zorgen maken. Maar als je wilt weten of de Triumph Tiger 1200 GT een waardige uitdager is, daar kan ik een volmondig ‘ja’ op antwoorden. Het is duidelijk dat ze in Hinckley goed naar de BMW gekeken hebben toen ze de Tiger 1200 compleet hertekenden. De cardan aandrijving, de cilinderinhoud, het hoge vermogen, de uitgebreide elektronica… het zijn raakpunten. En dan kom je tot twee motoren die elkaar niet al te ver ontlopen. Maar toch grondig verschillen.
MotorNieuws: Op welke vlakken?
Sarasyn: Om te beginnen met het motorblok. Maar ook de bouw. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat de Brit iets speelser aanvoelt. De BMW zet daar een (nog) hogere mate van comfort tegenover. Met wat minder mechanisch geluid. Die T-plane krukas van de Triumph biedt een iets vinniger karakter met wat meer motorisch geluid. Al is dat ook sterk afhankelijk van de gekozen rij-modus.
MotorNieuws: Vinniger, zeg je. Is de Triumph dan sportiever?
Sarasyn: De motoren hebben zoveel instelmogelijkheden en rij-modi dat je er niet één karakter kunt op plakken. Maar als je ze beide in de meest sportieve stand plaatst, is de Triumph sneller. Bij een staande start en in hernemingen.
MotorNieuws: Voordeel voor de Brit dan?
Sarasyn: Dat is te kort door de bocht. Dit soort motoren neem je niet voor hun tijd op de 400 meter sprint. De Triumph is speelser en sneller, dat wel. Maar als dat je belangrijkste objectief is bij de aankoop van een motor, ga je niet naar dit soort reisenduro’s. Er speelt veel meer. De BMW heeft zich nogmaals bewezen als een dijk van een motor. Het is duidelijk dat BMW in al die jaren bij elke aanpassing de GS ook telkens naar een hoger niveau getild heeft. Verkoopcijfers liegen niet, je bent niet jarenlang de ontbetwiste nummer één in je klasse als je niet op een zeer hoog niveau staat. Het is de verdienste van Triumph dat ze met de hertekende Tiger 1200 een motor gebouwd hebben die in staat is een alternatief te bieden. Zeker dat Jelle in zijn vergelijkingstest haarfijn zal uitleggen waarom dat precies is.
MotorNieuws: We kijken er naar uit. Maar je moet toch een winnaar kunnen aanduiden.
Sarasyn: Dat zou ik inderdaad kunnen, maar dat is het einde van de film verklappen voor je’m helemaal gezien hebt. Lezen die test!
Foto’s: Manu De Soomer, Motorsportspics
Met dank aan BMW Peter D’Haese voor het ter beschikking stellen van de R 1250 GS