Winterblues? Deze Canadese motor bouw je in een uur om tot sneeuwscooter!

Echte doorrijders hebben in onze contreien al een flinke kluif aan het winterse weertje, maar in Canada ligt dat nog net een tikkeltje moeilijker. Maar niks is onmogelijk, als ’t van de dames en heren van Daymak afhangt: deze Canadese motorbouwer ontwikkelde een elektrische offroadmotor die je in een uurtje sleutelen ombouwt tot een heuse sneeuwscooter: de Daymak Combat Ebike.

Wielen, ski’s en rupsbanden

Als u vreest voor een zoveelste startup met een halfwaanzinnig idee, dan kunnen we u geruststellen. Althans op het vlak van pedigree: Daymak is een relatief grote speler op de motormarkt en werd goed 20 jaar geleden al opgericht in Toronto. Op jaarbasis bouwt het merk ruwweg 12.000 motoren en e-bikes, dus is het allerminst aan z’n proefstuk toe. Dat gezegd zijnde is de Combat wel een unicum in het gamma.

Aanvankelijk oogt de Combat nochtans behoorlijk doorsnee, met z’n 10-duims voorwiel en iets kleinere achterwiel (8″), beide voorzien van lichte offroadbanden. Daarbij horen minuscule schijfremmen, een ledkoplamp, digitale meters en een volledig waterdichte behuizing. Minder doordeweeks is de mogelijkheid om die wielen te demonteren en in te ruilen voor een skilat vooraan en een rupsband achteraan. Die operatie moet voor grip zorgen als het buiten flink gesneeuwd heeft. Volgens Daymak zelf zou de ombouw zelf amper een uurtje mogen duren, zelfs voor minder handige Harry’s.

Aandrijving

De Combat wordt aangedreven door een borstelloze luchtgekoelde elektromotor – met een nominaal vermogen van 5kW en een piekvermogen van 19kW – die huist in een alu frame. Die motor stuwt de 136 kg zware Combat naar een bescheiden top van 70 km/u bereiken. De 3,85 kWh-accu kan in 3,5 uur worden opgeladen en moet goed zijn voor een actieradius van 80 km. Al moet het bereik volgens de Canadezen ‘aanzienlijk groter’ worden bij lagere snelheden. Nóg lager? Ai.

Meer info en bestellen

Om jouw exemplaar van de 100 beschikbare ‘Founder Editions’ te bestellen, kan je doorklikken naar de speciaal opgerichte website. Hou alvast 13.995 Amerikaanse dollars – goed voor omgerekend 13.150 euro – aan de kant voor de standaardversie. Zelfs met de 1.000 dollar korting voor die Founder Edition, blijft ’t een pittig prijskaartje voor een veredelde gimmick, als u ’t ons vraagt. Zelfs als je er voor de gein een jasje, rugzak en cover bij krijgt.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.