Wordt de maximumsnelheid op onze autosnelwegen 100 km/u?
In een ultieme poging om de kiesdrempel niet te halen, gaat Groen voor een verlaging van de maximumsnelheid op onze autosnelwegen. Die zou – als het van Vlaams parlementslid van Groen, Stijn Bex afhangt – zakken van 120 naar 100 km/u. Een verlaging naar die ook in Nederland onlangs werd doorgevoerd.
Dat laatste model lijkt ook de insteek die Bex voor ogen heeft: zo zou de snelheidsbeperking enkel overdag moeten gelden (en, als we Nederland volgen, vanaf 19u opnieuw opgeschort worden). Waardoor bestuurders 0,7 tot 1,5 liter brandstof per 100 kilometer zouden besparen. “Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof”, klinkt het bij het parlementslid. Ook zou er volgens Groen geen significant tijdsverschil op de trajecten zitten, door de verlaging van de snelheidslimiet. En de maatregel zou de pendelaar geen pijn doen, maar “Poetin wel”. Daarmee verwijst de oppositiepartij naar de hallucinant hoge prijzen aan de pomp.
Al komt er wat weerwerk vanuit mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). Zij vindt het geen goed idee, en wil niet meteen snelheidsverminderingen invoeren. “Iedereen moet de vrije keuze hebben om zelf zijn rijgedrag aan te passen”, klinkt het bij HLN. Wel wil de bevoegde minister de infrastructuur voor fietsers en laadpalen voor elektrische wagens uitbreiden.
Maar goed, terug naar de 100 km/u: volgens de groenen kan er door de snelheidsverlaging dus bespaard worden op brandstof – en uitstoot. Maar wat denken jullie daarvan? Zal de besparing aan brandstof werkelijk zo’n doorslag geven? Of is dit de zoveelste beperking op rij?