Yamaha pompt opnieuw flink wat centen in autonoom motorrijden
Yamaha heeft opnieuw (voor de derde keer al, na eerdere investeringen in 2017 en 2019) een flinke investering in autonome rijsystemen aangekondigd, gericht op het open source besturingssysteem Autoware van TIER IV. Technologie die we niet meteen op elke motor moeten verwachten, maar die we in de toekomst misschien wel aantreffen op stadsscooters. De totale investering – die samen met Bridgestone en diverse andere partners wordt georganiseerd – bedraagt intussen maar liefst 88 miljoen euro. Slik.
Zelfrijdende motoren
De investering van het merk met de gekruiste stemvorken komt alvast niet uit de lucht gevallen. Reeds in 2015 presenteerden de Japanners hun Motobot die autonoom een R1M kon besturen. Maar daar houdt ’t niet bij op. Yamaha heeft namelijk besloten tot de koplopers te behoren bij de ontwikkeling van Autoware-software. Dat is het eerste open source besturingssysteem voor autonoom rijden. Het ‘open source’-gedeelte zorgt volgens de ontwikkelaars voor een ‘democratisering’ van autonoom rijden. Zo kan iedereen immers bijdragen aan de vooruitgang van de technologie.
Het doel is om autonoom te rijden ‘bij lage snelheden en onder specifieke omstandigheden’ verder te onderzoeken. Hoewel autonoom rijden niet meteen aan de orde lijkt op pakweg een MT-10 of een YZF-R6, kunnen we ons wel inbeelden dat de technologie z’n nut heeft op forenzenfietsen. Daar waar praktische inzetbaarheid de bovenhand neemt ten opzichte van rijplezier. Dan denken we in de eerste plaats in de richting van de elektrische Neos en soortgenoten. Scooters voor stadsgebruik, waarvoor niet veel rijervaring nodig is.
Dat er spannende en technologisch ronduit indrukwekkende tijden zitten aan te komen, denken wij dan.