Yamaha werkt aan stuurbekrachtiging voor crossmotoren
Volgens een persbericht van Yamaha Australië, test Yamaha wat het noemt ‘een uniek nieuw stuurhulpsysteem’ voor crossmotoren. Hoe het werkt? Volgens Yamaha maakt het prototype van het stuurhulpsysteem gebruik van een torsiesensor, magneettechnologie en een actuator die resulteren in stuurdempervoordelen bij hoge snelheid en stuurhulpinput bij lage snelheid. Klinkt als een zeer goede allround oplossing, vooral omdat het wellicht niet veel gewicht toevoegt. Yamaha zegt dat het magnetorestrictieve systeem volkomen natuurlijk aanvoelt tijdens het rijden, net als een conventionele stuurdemper, en vermoeidheid vermindert bij hoge snelheid en in ruige omstandigheden.
Afkomstig van e-bikes
Dit stuurhulpsysteem komt eigenlijk uit Yamaha’s e-bike lijn. Het komt zelden voor dat technologie van e-bikes stroomopwaarts naar de wereld van de benzinemotorfietsen vloeit, maar nu dus wel. Yamaha heeft de Australische MX-racer Jay Wilson deze technologie laten testen voor het All Japan Yamaha Factory Race Team, met de stuurbekrachtiging gemonteerd op YZ450FM- en YZ250F-crossers. Yamaha’s ingenieurs zoeken nu uit hoe ze het systeem kunnen verbeteren, zodat het mogelijk kan worden geïntroduceerd op een motorfiets voor klanten. Of misschien ook niet, want Yamaha is niet bang om technologie in de doofpot te stoppen, het te testen en dan weg te lopen van het idee van commerciële beschikbaarheid. Herinner je je de 2-Trac systemen van ongeveer 15 jaar geleden, die Öhlins ontwikkelde en Yamaha onderzocht? Dat tweewielaandrijvingssysteem is uiteindelijk nooit op de markt gekomen, althans niet bij Yamaha.