Zò had de Suzuki Katana er moeten uitzien:

Suzuki lanceerde vorig jaar zijn nieuwe Katana, maar omdat de motor niet veel meer was dan een andere kuip op een bestaand model, bleef het succes uit. Geen overvloed aan Katana’s in de straat. Misschien was dat wel het geval als de motor er had uitgezien zoals de Katana van het Team Classic Suzuki…

Lockdown project

Wat doet een mens tijdens een Lockdown? Wel, een project opstarten, bijvoorbeeld.

Team Classic Suzuki heeft zijn lockdown-project zopas onthuld; een Katana geïnspireerd door de GSX-R1000 WorldSBK-racer. In het hart zit een WorldSBK 999cc-viercilinder blok van een Alstare GSX-R1000, dat volledig isopgefrist door Team Classic Suzuki’s Nathan Colombi.

Het blok levert ongeveer 200 pk aan het achterwiel. Om de zaken elektronisch beheersbaar te houden, is een Yoshimura EM Pro-kit geïnstalleerd.

World SBK frame

Het pakket is ondergebracht in een Alstare WorldSBK-frame met dezelfde afmetingen als de GSX-R1000K8-straatmotor. Er is een oversized achterbrug gebruikt en een op maat gemaakt subframe van Alpha Performance Fabrications, beide ontworpen om een dubbele schokdemperconfiguratie mogelijk te maken. Dat is een eerbetoon aan de originele Katana. De vering wordt verzorgd door Öhlins.

Het betere werk

De Dymag CH3 wielen handhaven een klassieke uitstraling. Het zijn dezelfde wielen die Team Classic Suzuki in de XR69-replica’s worden gebruikt.

Gemonteerd zijn Brembo-schijven, met remklauwen en remblokken zijn ook van de Italiaanse firma.

De achterste remklauw zit discreet tussen de achterbrug en het wiel voor een mooiere look van de achterkant. De nieuwe aluminium achtersets zijn in eigen huis ontworpen.

Nieuwe old stock

De achterkant is ook opgefrist met een slank led-achterlicht dat op een zadelunit is gemonteerd dat ooit een race-item van Team Classic Suzuki was, voordat het werd aangepast om op de brandstoftank van de fabrieks -superbike te passen.

De tophalf is een nieuwe old stock van de Katana. Het werd beschikbaar gesteld door Suzuki’s Vintage Parts-programma. Het werd iets verbreed en aangepast.

De vormen van de neus en het zadelunit werden gebruikt om koolstofpanelen te creëren die voor de finishing touch zorgen.

Lees ook: nieuwe Suzuki GSX-1000S

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.