Indian Motorcycle viert het einde van een tijdperk van dominantie in Flat Track Racing
In Europa minder gekend, maar in Amerika zeer populair. Flat track racen is spectaculair, vuil en bijzonder spannend. Althans, als de Indian FTR750 niet meedoet, want die motor domineert de sport als geen ander. Tot nu, want door nieuwe regels komt de FTR750 niet meer in aanmerking omdat alleen productiemotoren mogen deelnemen.
Meest dominante motor in de geschiedenis van de sport
In 2016 introduceerde Indian Motorcycle de FTR750, een racemotor voor flat track die was ontworpen om het merk na een onderbreking van 60 jaar weer terug te brengen in de professionele racerij. In zijn achtste raceseizoen heeft de Indian FTR750 zich gevestigd als de meest dominante racemotor in de geschiedenis van de sport met zeven SuperTwins titels en meer dan 100 overwinningen in 135 races.
96% podiumratio
Sinds zijn debuut heeft de FTR750 niet alleen de traditie van de originele Indian Wrecking Crew nieuw leven ingeblazen, maar ook een revolutie teweeggebracht in het landschap van flat track racing. Hij heeft al snel een reputatie opgebouwd als de beste machine in de paddock. Met nog drie races te gaan in het seizoen 2024 heeft de FTR750 101 van de 135 races gewonnen. Hij heeft in totaal 286 podiumplaatsen behaald tijdens 129 races, goed voor een podiumratio van 96%. De FTR750 heeft een uitzonderlijk record te pakken en won alle titels in de hoofdklasse sinds 2017.
Nieuw record komt eraan
Piloot Jared Mees heeft een belangrijke rol gespeeld in het succes van de FTR750. Mees is niet alleen sinds 2017 fabrieksrijder, maar speelde ook een rol van onschatbare waarde bij de ontwikkeling van de FTR750. Als piloot van de FTR750 heeft Mees vijf kampioenstitels in de wacht gesleept. Met zes punten voorsprong in de SuperTwins-stand en nog drie races te gaan, wil Mees het perfecte record van de FTR750 voltooien en een nieuw record van 10 kampioenschappen in zijn carrière vestigen.