Inschrijvingscijfers tweedehandsmotoren: malaise duurt voort in januari 2024...
De tweedehandsmarkt kreeg in januari opnieuw stevige klappen. Er viel alweer een forse daling aan inschrijvingen te noteren van: -22,3% tot 2.713 stuks. We schrijven inmiddels één jaar en één maand na de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmoto’s en de occasiemarkt zakt steeds dieper en dieper weg. Dat toont onderzoek van mobiliteitsfederatie Traxio aan.
Een derde minder op twee jaar tijd
Vorig jaar in januari glipte nog een aantal motorfietsen door de mazen van het keuringsnet en daalde de markt nog niet zo sterk als later dat jaar. Dus heeft Traxio als vergelijkingspunt voor de cijfers van twee jaar geleden gekozen. Ten opzichte van 2022 bedraagt de daling maar liefst 32,3%. Drukken we dat uit in concrete aantallen, dan is de markt op twee jaar tijd teruggevallen van 4.007 tot 2.713 eenheden – een daling van bijna 1.300 stuks op één maand tijd…
Alle gewesten krijgen zware klappen
Vlaanderen behoudt in januari 2024 z’n koppositie als grootste tweedehandsmarkt (63,1%) maar verloor toch -17,6% ten opzichte van januari 2023. De daling zet zich in Vlaanderen in elke klasse door – behalve bij de +1.001cc die licht steeg – en zelfs bij de lichtste klasse tot 125cc. De Waalse tweedehandsmarkt verliest nog meer (-33,6%): daar zien we hetzelfde scenario als in Vlaanderen, maar de verliezen lopen op tot -64,4% bij de 126-500cc. In Brussel blijft de daling beperkt tot -9,9% met als positieve noot de stijging van +21,4% in de klasse van 751-1.000cc.
Ook 125cc-klasse kleurt bloedrood
Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc nog steeds bijna 30% van de markt. Al blijft dit aandeel verder slinken. Ook de zware motoren (+1.001cc) blijven met 24,8% nog groot. Alle klassen van meer dan 125cc verliezen in januari tussen de 10 en 50% ten opzichte van het reeds barslechte resultaat van vorig jaar… De malaise duurt dus voort.
Voorzichtig positief?
In de gecumuleerde Top 10 van de merken (onderverdeeld qua motorinhoud) spotten we opnieuw een pak dieprode cijfers, maar we merken ook enkele positieve cijfers op. Het jaar is nog jong en het beschikbare cijfermateriaal beperkt, dus we kunnen daar nog niet veel conclusies uit trekken. Afwachten dus wat de rest van het jaar zal geven.