Inschrijvingscijfers tweedehandsmotoren: malaise duurt voort in januari 2024...

De tweedehandsmarkt kreeg in januari opnieuw stevige klappen. Er viel alweer een forse daling aan inschrijvingen te noteren van:  -22,3% tot 2.713 stuks. We schrijven inmiddels één jaar en één maand na de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmoto’s en de occasiemarkt zakt steeds dieper en dieper weg. Dat toont onderzoek van mobiliteitsfederatie Traxio aan. 

Een derde minder op twee jaar tijd

Vorig jaar in januari glipte nog een aantal motorfietsen door de mazen van het keuringsnet en daalde de markt nog niet zo sterk als later dat jaar. Dus heeft Traxio als vergelijkingspunt voor de cijfers van twee jaar geleden gekozen. Ten opzichte van 2022 bedraagt de daling maar liefst 32,3%. Drukken we dat uit in concrete aantallen, dan is de markt op twee jaar tijd teruggevallen van 4.007 tot 2.713 eenheden – een daling van bijna 1.300 stuks op één maand tijd…

Alle gewesten krijgen zware klappen

Vlaanderen behoudt in januari 2024 z’n koppositie als grootste tweedehandsmarkt (63,1%) maar verloor toch -17,6% ten opzichte van januari 2023. De daling zet zich in Vlaanderen in elke klasse door – behalve bij de +1.001cc die licht steeg – en zelfs bij de lichtste klasse tot 125cc. De Waalse tweedehandsmarkt verliest nog meer (-33,6%): daar zien we hetzelfde scenario als in Vlaanderen, maar de verliezen lopen op tot -64,4% bij de 126-500cc. In Brussel blijft de daling beperkt tot -9,9% met als positieve noot de stijging van +21,4% in de klasse van 751-1.000cc.

Ook 125cc-klasse kleurt bloedrood

Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc nog steeds bijna 30% van de markt. Al blijft dit aandeel verder slinken. Ook de zware motoren (+1.001cc) blijven met 24,8% nog groot. Alle klassen van meer dan 125cc verliezen in januari tussen de 10 en 50% ten opzichte van het reeds barslechte resultaat van vorig jaar… De malaise duurt dus voort.

Voorzichtig positief?

In de gecumuleerde Top 10 van de merken (onderverdeeld qua motorinhoud) spotten we opnieuw een pak dieprode cijfers, maar we merken ook enkele positieve cijfers op. Het jaar is nog jong en het beschikbare cijfermateriaal beperkt, dus we kunnen daar nog niet veel conclusies uit trekken. Afwachten dus wat de rest van het jaar zal geven.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.