Italjet Dragster 700 Twin: 's werelds krachtigste productiemotorscooter!
Italjet onhulde zopas z’n nieuwe Dragster 700 Twin, een motorscooter die de gemiddelde middenklasse motor het vuur aan de schenen zal leggen. Standaard pakt de nieuwkomer uit met een dubbelloops Akra-demper, winglets en het beste van Brembo rond de wielen. Het mag duidelijk wezen, van z’n looks tot de prestaties: de grootste Dragster is gekomen om potten te breken!
68 pk en 70 Nm
Bij de uiterst gespierde looks, horen uiteraard prestaties die naam waardig. En de Dragster 700 Twin ontgoochelt niet op dat vlak: hij wordt aangedreven door een 700cc 4-takt tweecilinder die is ontwikkeld door Benelli (QJ). Het potente blok levert 68 pk (51 kW) bij 8.500 tpm en 70 Nm koppel. Uniek voor een scooter is dat de Dragster 700 Twin een mechanische zesversnellingsbak heeft, met een eindoverbrenging via ketting. Met een top van 190 km/u en een rijklaargewicht van 190 kg (zonder brandstof) lijkt hij ook op dat vlak aan te sluiten bij een sportieve middenklasse motor.
Motorwaardig rijwielgedeelte
Kwestie van die pk’s en Nm’s ook tegen het asfalt geduwd te krijgen, kan de Dragster 700 Twin rekenen op een gedegen chassis. Een combinatie van een stalen buizenframe en aluminium onderdelen biedt een optimale balans tussen stijfheid en lichtheid. De voorvering wordt verzorgd door een Marzocchi UPSD-vork en aangevuld met een stuurdemper, achteraan zorgt Öhlins voor een monoshock. De types van de veerelementen in kwestie blijven voorlopig onbekend. Dient het gevaarte afgeremd, dan kan de Italjet Dragster 700 Twin rekenen op radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen – vooraan met twee remschijven van 270 mm. Achteraan maakt een enkele 230mm-schijf de dienst uit. De bandenmaten zijn één element die wel nog in de richting van z’n scooter-DNA hinten: de voorslof meet 120/70-15, achteraan ligt een 160/60-15 van een niet nader genoemde bandenproducent.
Een vleugje MotoGP
De Dragster 700 Twin pronkt voorts met een volledige Akrapovic-uitlaatlijn, die eindigt in een uiterst ravissante set underseat-pipes. De snuit wordt dan weer opgefleurd door een set winglets die niet zouden misstaan op de gemiddelde MotoGP-machine. De 16-litertank zit dan weer in de neus verstopt, waardoor je volgens de fabrikant de ideale gewichtsverhouding krijgt.
700 stuks
Er worden twee versies aangeboden: een standaardversie die verkrijgbaar is in de lente of zomer van 2025. Bovenop de standaardversie heeft Italjet ook een op 700 stuks gelimiteerde Limited Factory Edition in de aanbieding. Die is sinds 12 juli te koop via de website voor 14.900 euro (mits een voorschot van 1.500 euro) en komt af-fabriek met onder meer een exclusieve zwart-gouden kleurencombinatie, Öhlins-onderdelen, een Akrapovic-uitlaatsysteem, Brembo-remklauwen. Ga dat zien!