Keanu Reeves’ Arch Motorcycle waagt zich aan racen met Isle of Man TT-ambities

Arch Motorcycle, het exclusieve motorfietsmerk dat in 2011 werd opgericht door acteur Keanu Reeves en ontwerper Gard Hollinger, betreedt de wereld van de competitieve motorsport. Het merk heeft zijn debuut gemaakt in de MotoAmerica Super Hooligan klasse met een speciaal ontwikkelde motorfiets.

Jeremy McWilliams als strateeg

Tijdens de Daytona 200-ronde in maart behaalde het team al een verdienstelijke zevende plaats met rijder Corey Alexander, een voormalig AMA Supersport en MotoAmerica Stock 1.000cc-kampioen. Naast Alexander heeft Arch Racing ook een bekende naam uit de motorsportwereld aangetrokken als strateeg: Jeremy McWilliams, voormalig MotoGP-coureur en huidig wegracecoureur. Volgens verklaringen van Arch zal McWilliams later in het seizoen ook zelf aan de start verschijnen op de racefiets van het team.

Samenwerking met Suter Racing

Om hun raceprogramma technisch op niveau te brengen, is Arch een samenwerking aangegaan met Suter Racing, dat zal fungeren als officiële engineering partner van het team. Dit Zwitserse bedrijf brengt waardevolle technische expertise en ondersteuning met zich mee, wat cruciaal kan zijn voor het jonge raceteam. Het meest ambitieuze aspect van Arch’s raceprogramma is echter hun uitgesproken doel om in 2026 deel te nemen aan de Isle of Man TT. Deze historische wegrace staat bekend als een van de meest uitdagende en gevaarlijke motorwedstrijden ter wereld. Dit vormt een significante uitdaging voor het team, mede vanwege de specifieke technische regelgeving van de Supertwin-klasse waarin ze zouden deelnemen.

Technische uitdagingen voor Isle of Man TT-deelname

Om in 2026 aan de Isle of Man TT Supertwin-klasse te kunnen deelnemen, staat Arch voor aanzienlijke technische uitdagingen. De huidige Super Hooligan-motorfiets voldoet namelijk niet aan de Supertwin-regelgeving. In deze klasse mogen alleen weglegale, op productiemodellen gebaseerde tweecilinder motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 700cc deelnemen. Arch’s huidige Super Hooligan-motorfiets is ontwikkeld voor een klasse waar 750cc-motoren met maximaal 125 pk zijn toegestaan. Voor deelname aan de Isle of Man TT moet het team daarom waarschijnlijk een volledig nieuwe motorfiets ontwikkelen die voldoet aan de strikte reglementen voor de Supertwin-klasse, inclusief eisen rond minimumgewicht (waarschijnlijk rond 150 kg) en beperkingen op motormodificaties.

Documentaireserie zal ontwikkeling volgen

De inspanningen van Arch Racing zullen worden vastgelegd in een nieuwe documentaireserie. Deze serie zal het traject van het team volgen, van de huidige races in de MotoAmerica tot mogelijk de Isle of Man TT in 2026. Een releasedatum voor deze documentaire is nog niet bekendgemaakt.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.