Kerst valt vroeg: MV Agusta F3 Competizione
Nu de eerste discussies over te vroeg geplaatste kerstbomen losbarsten, weten wij al wat er – kwestie van prioriteiten – onder die kerstboom mag komen te staan. Eén van de 300 MV Agusta F3 Competizione’s bijvoorbeeld.
Extreme RR
In 2022 lanceerde MV Agusta de F3 RR, een extreme versie van de 800cc F3, met mooi weggewerkte vleugels, een enkele achterbrug en een moderne IMU. De jongens en meisjes uit Varese bouwen daarop nu verder met de genummerde Competizione, een 14 (!) kilo lichtere, met de hand gebouwde variant van de RR.
Circuitkit
De Competizione, hoewel in geen enkele competitie toegelaten, krijgt een aparte circuitkit bestaande uit een niet-gehomologeerde titanium Akrapovic die het vermogen naar 157,8 pk trekt, naast een motorhoes en een certificaat dat het een echte Competizione betreft.
Öhlins
Meer van belang dan een motorhoes zijn de volledig verstelbare Öhlins NIX30 43mm upside down-voorvork, plus een Öhlins TTX36 achterschokdemper, met een 19-traps verstelbare Öhlins-stuurdemper. De carbon wielen verlagen de onafgeveerde massa met 3 kg vergeleken met de standaard aluminium wielen.
Race-modus
De radiale Brembo-remklauwen met vier zuigers plus een paar 320 mm remschijven worden afgeschermd door het carbon voorspatbord met koelsleuven. ABS kan aan de achterkant worden uitgeschakeld in de Race-modus voor gecontroleerd slippen, en de motor kan desgewenst ook worden uitgerust met launchcontrole als optie.
Cruise Controle
Een hulp- en slipkoppeling met negen platen, vergt 50% minder spierkracht, terwijl een up/down quickshifter voor de rest zorgt. De zesassige IMU zorgt naast rijhulp ook voor vier rijmodi, met acht standen voor de tractiecontrole, ride-by-wire en cruisecontrole. De slingers en kerstballen moet je er dus nog zelf aanhangen…