Kort getest: 2025 Harley-Davidson Street Bob

Instappen, dat doe je bij Harley-Davidson op meerdere manieren: ofwel kies je voor de lichte Nightster en z’n 975 Revolution Max-blok, ofwel ga je vol voor een van de ‘lichtste’ cruisers in het gamma – de voor 2025 vernieuwde Street Bob, bijvoorbeeld. Mét Milwaukee-Eight 117, 19/16-duims wielencombo en mini-apehangers op post, maar vooral een blank bobbercanvas waarop je je inspiratie de vrije loop kan laten.

Foto’s: Manu De Soomer / Motorsportspics.com

Flinke opstap

Zetten we de 2024- en 2025-versie van de Street Bob neus aan neus, dan springt vooral de bootlading chroom op de nieuwe vol in het oog. Zo ruimt de zwarte tweeloops uitlaatdemper plaats voor een chromen 2-in-1-variant, glimmen de kleppendeksels een eind weg, en gaat het ovale luchtfilter op de schop voor een meer klassiek ogend, rond exemplaar. Daarop prijkt niet langer ‘114’, maar wel ‘117’, voor het aantal ‘cubic inches’ aan cilinderinhoud. Goed voor een opstap van 55cc, door de boring op te rekken met anderhalve millimeter. Voorts pakt de 2025-versie uit met een vernieuwde en ergonomisch meer verantwoorde knoppenwinkel en dashboard, een USB-laadpunt naast het balhoofd, ledverlichting, vijf kleurtjes en de nodige rijhulpjes.

Pure bobber

Onder de tank huist dus de vernieuwde Milwaukee-Eight 117. Onder invloed van Euro5+ schiet Bob er 3 pk bij in, maar wint hij een 1 Nm aan maximaal koppel: afklokken doet hij op 91 pk, maar vooral op een monsterlijke 156 Nm. In de praktijk zorgt die bak koppel voor een overdaad aan stuwkracht vanaf lage toerentallen. De koppeling vraagt een stevige hand, maar dankzij het enorme koppel kan je lekker schakellui rijden. De Street Bob vraagt niet om hoge toeren – hij presteert net het best wanneer je de knoert in het vooronder kalm de sporen geeft. Pieken onder de 3.000 toeren en op vermogen doorsleuren tot net voorbij de 5.000 omwentelingen. Nieuw voor 2025 zijn de rijmodi, waarbij Road prima volstaat voor 95 procent van de ritjes – de indrukwekkende gasrespons in Sport-modus is voer voor het betere sprintwerk aan het rode licht. 

Verrassend speels

Wat vanaf de eerste meters opvalt aan de Street Bob, is het betere Hard Tail-gevoel, hoewel er wel degelijk achtervering aanwezig is. Ondanks de beperkte veerwegen van zowel voor- als achterophanging is het rijcomfort ruim voldoende om je billen en rug te sparen tijdens stadsritten of uitwaaien op ‘den buiten’. Niettegenstaande de stabiliteit die de vrij luie balhoofdhoek van 30° en de forse wielbasis (1.630 mm) garanderen, en het rijklaargewicht van maar liefst 293 kg, laat de Street Bob zich lekker makkelijk door het verkeer wiegen. De remmen volstaan ruimschoots. Al geldt ook hier: neem alvast een abonnement bij de fitness om je vingerspieren te trainen. De 19/16-inch wielencombinatie – omgord door Dunlop D401F-sloffen – zorgt voor een verrassend speelse handling, al is het even wennen aan de ergonomische driehoek.

Blanco canvas

Door de opvallend centraal geplaatste voetsteunen en de lage zadelhoogte (680 mm) zitten je knieën relatief hoog, en moet je daarenboven flink reiken om het mini-apehangerstuur goed in de hand te houden. Gelukkig is de Street Bob voor de meeste kopers een soort blanco canvas, waarvoor. Harley-Davidson een schier eindeloze rits accessoires veil heeft. Van zadels en voetsteunen, tot sturen toe. En ‘t staat je uiteraard vrij om ook aftermarket de leukste spullen uit te zoeken voor je Street Bob.

Minimalisme

Wie op de 2024-versie moeite had om het dashboard – een eufemisme voor het  LCD-reepje op de stuurklem – af te lezen, zal blij zijn met de gedeeltelijk analoge, ronde tellerpartij op de nieuwe. Werkt véél beter en de minimalistische look blijft overeind. Van het achterspatbord tot de peanuttank verandert er amper iets: in het reservoir past nog steeds 13,2 liter, wat voldoende moet zijn voor 250 tot 300 kilometer. Standaard komt de Street Bob op gegoten wielen, spaakwielen zijn optioneel verkrijgbaar. Ook qua kleur is er keuze genoeg: van het opvallende Centerline-geel en Purple Abyss Denim tot klassiekers zoals Vivid Black en Iron Horse Metallic. Al hoort er een ‘maar’ bij: enkel voor de kleur ‘Billiard Gray’ (muisgrijs) geldt de vanafprijs van 17.695 euro.

Conclusie

De Harley-Davidson Street Bob is ook anno 2025 een absolute ode aan eenvoud, met een stoere uitstraling, een pak extraatjes en een forse bak koppel aan boord. Wie een eerste Harley-Davidson overweegt, treft met deze Softail een prima instapper naar het grote werk. De zithouding zal niet ieders meug zijn, maar het feit dat je ‘m volledig naar je hand kan (en misschien zelfs moet) zetten is net waarvoor deze motor gemaakt is – een platform om zelf verder te personaliseren. Al moet ook dat een aardig centje kosten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.