Krijgen we binnenkort een verplicht wegenvignet?
Als het van de nieuwbakken Waalse regering afhangt, komt dat er alvast wel voor Wallonië. Dat staat (heel subtiel) te lezen in het regeerakkoord dat MR en Les Engagés zopas hebben voorgesteld. En dat zou betekenen dat alle weggebruikers uit binnen- en buitenland binnenkort betalen voor het rijden over Waalse wegen. Iedereen, als in: u, ik en alle motorrijdende Belgen.
Zwitsers model
Het idee van een wegenvignet is allesbehalve nieuw – noch in landen zoals Oostenrijk en Zwitserland, waar je een fysiek of digitaal vignet moet aankopen voor de meeste snel- en B-wegen – noch in België. Bij ons wordt er immers al dik twee decennia over gebakkeleid, zij het zonder succes. Maar dat houdt de Waalse regering niet tegen om het voorstel opnieuw op tafel te gooien. In het 105 pagina’s tellende regeerakkoord is amper een korte alinea gewijd aan het Waals wegenvignet, maar het staat er wél opnieuw in – dit konden we daaruit afleiden.
- De nieuwe Waalse regering wil naar eigen zeggen ‘gebruikers betrekken bij de kwaliteit van het wegennet dat ze gebruiken’ (sic.)
- De nieuwe regeringspartijen zouden het wegenvignet willen enten op het Zwitsers voorbeeld. Daar betalen bestuurders van zowel wagens, campers àls motoren forfaitair 40 CHF – omgerekend iets meer dan 41 euro – voor een jaarvignet.
Hoeveel het Waalse wegenvignet zou kosten en voor welke wegen het precies zou gelden, is niet duidelijk. Maar MR-voorzitter Bouchez wil de kostprijs ervan alvast aftrekken van de jaarlijkse verkeersbelasting die onze landgenoten ten zuiden van de taalgrens betalen. Op die manier zijn het enkel occasionele gebruikers – zoals u en ik – en de tienduizenden buitenlandse bestuurders die extra wegenbelasting zullen betalen.
En wat met de andere gewesten?
Daar wringt het schoentje: elk Belgisch gewest heeft immers de bevoegdheid om zelf de verkeersbelasting, kilometerheffing of het al dan niet invoeren van een vignet te bepalen. En dat loopt in ons land niet van een leien dakje. Er is intussen contact geweest tussen de Waalse regering en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over de invoering van zo’n vignet, over een eventuele Vlaamse deelname is nog niks gecommuniceerd. Of een gelijkaardig voorstel ook in het Vlaamse regeerakkoord opduikt, weten we (hopelijk) binnenkort. De vorming van die regering werd immers pas woensdag afgetrapt.
Maar de nieuwe Waalse regeringspartners maken alvast zich sterk dat ze ook zonder Vlaams akkoord doorzetten met de invoering van het vignet in Wallonië. Of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren, valt nog af te wachten – het zogenaamde ‘rekeningrijden’ (SmartMove), de slimme kilometerheffing en eerdere verkenningen van zo’n vignet verdwenen immers nogal snel onder de mat…
Wat het uiteindelijk wordt? Dat weten we ongetwijfeld binnenkort.