KTM lijkt gered door Bajaj: Indiase toekomst voor Mattighofen?
De deadline was scherp, de inzet torenhoog: vóór 23 mei 2025 diende KTM een slordige 600 miljoen euro storten bij de curator om het voortbestaan van het merk én de bredere groepsstructuur, inclusief KTM Components en de R&D-afdeling, te vrijwaren. Welaan, dat bedrag zou naar verluidt zopas gestort zijn, met dank aan het Indiase Bajaj dat met de nodige miljoenen over de boeg kwam.
Redding uit India
Bajaj, de Indiase industriële reus en al jarenlang strategisch partner van KTM via een belang in Pierer Mobility, heeft volgens The Economic Times een lening van 566 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dankzij deze injectie kon KTM vlak voor de deadline melden dat het de benodigde financiële garanties rond had. Daarmee redt Bajaj het Oostenrijkse motormerk én vergroot het zijn invloed aanzienlijk… Maar wat betekent die tussenkomst voor het bedrijf uit Mattighofen?
Blijft de productie in Oostenrijk?
Tot op heden werden de zwaardere motoren in Mattighofen geproduceerd, terwijl lichtere modellen tot 400cc in India werden vervaardigd. Maar met Bajaj als reddende engel groeit de kans dat meer productie richting India of Zuidoost-Azië verschuift – een logische zet vanuit kostenoogpunt, maar er rijzen ook vraagtekens rond het behoud van de Oostenrijkse identiteit van KTM.
Voorzichtig optimisme
In een officieel persbericht spreekt kersvers CEO Gottfried Neumeister over “een krachtig signaal van vertrouwen in de toekomst van de groep”. Hij noemde de financiële steun “een mijlpaal voor stabilisatie en strategische herlancering”, met nadruk op het belang voor personeel, klanten en partners wereldwijd. Toch blijft de ondertoon voorzichtig: KTM is gered – maar nu begint het echte werk. De komende maanden zullen uitwijzen of deze redding slechts een financiële herstart is, of het begin van een fundamentele transformatie voor KTM.