KTM maakt pitstop
Er komen al een tijdje berichten uit Mattighofen dat KTM het financieel niet voor de wind gaat. Met een videoboodschap heet CEO Stefan Pierer toegegeven dat dat ook zo is, maar dat ze in een periode van 90 dagen een ‘pitstop’ maken om het bedrijf op eigen houtje te herstructureren.
Racetermen
In een videoboodschap, samen met mede-CEO Gottfried Neumeister, spreken de enige overgebleven bestuursleden (de raad van bestuur werd immers van zes naar twee teruggebracht) in behoorlijk ‘cringy’ racetermen over de herstructurering die hun te wachten staat. Zo bouwt KTM naar eigen zeggen robuuste motorfietsen voor elk terrein en het is nu tijd om met een ‘pitstop’ het bedrijf ook weer robuuster te maken.
Groei
De realiteit valt helaas niet makkelijk te relativeren met wat racetermen. Sinds 1992 is KTM gegroeid van 160 werknemers en een productievolume van 6.000 motorfietsen op jaarbasis, naar meer dan 5.000 werknemers en een productiecapaciteit van 1.000 motorfietsen per dag. De merken Husqvarna, GasGas en ook deels MV Agusta werden in de groep opgenomen, waarmee KTM de grootste Europese motorfabrikant werd.
Overstock
Maar in 2024 is de groei dus gestopt en kampt KTM met een gigantische overstock. De productie werd al met 25% teruggeschroefd en nog meer uitbesteed richting China en India, met honderden ontslagen tot gevolg. Niettemin zijn de verwachtingen ondanks dat herstructureren dat KTM 2024 alsnog zal afsluiten met honderden miljoenen verlies zal afsluiten. En ook dat de verwachtingen voor 2025 en 2026 met 1 miljard euro zijn teruggeschroefd.
Oplossingen
Zijn er oplossingen in de maak? Op 90 dagen alles verhelpen lijkt een stevige uitdaging. Er wordt gefluisterd dat Red Bull bereid is z’n Oostenrijkse partner financieel uit de brand te helpen, of opnieuw vleugels te geven zo je wil. Je kan je ook afvragen in hoeverre de ‘badge engineering’ tussen alle verschillende merken werkt en of de ingeslagen weg van ‘value engineering’ – waarbij bespaard wordt op de productiekost (waar bijna de hele motorbranche aan lijdt trouwens) met het oog op winstmaximalisatie – en het openen van nieuwe. markten niet even stevige herdacht moet worden. Wellicht krijgt KTM de boel rechtgetrokken, want het zou doodjammer zijn om het feloranje dat de motorbranche zoveel kleur geeft te moeten missen.
Hoe interpreteren?
Nu, persberichten zeggen veel, maar ze zeggen ook vooral wat de schrijver van de persberichten wil kenbaar maken. Wat vele Belgen zal interesseren, is wat de mogelijke effecten zullen zijn op de markt in de Benelux, wat het betekent voor KTM eigenaars (als ook Husqvarna, Gas Gas en MV Agusta) en zelfs toekomstige KTM-, HVA-, GG- of MV-kopers. Om al die redenen, belden we Michel Sebastiani, sinds jaar en dag KTM-opperhoofd in de Benelux en een man die het bedrijf beter dan wie ook kent.
MotorNieuws: Michel, we horen en lezen veel, maar wat betekent het allemaal écht?
Michel Sebastiani: Laat me beginnen met te zeggen dat Stefan Pierer dit op een gemakkelijker manier zou kunnen oplossen dan hij nu doet. Hij kan wat van zijn kleinere bedrijven verkopen, aankloppen bij zijn goede vrienden van Red Bull. Maar dat zou enkel op korte termijn een oplossing zijn. Pierer wil het grondig doen. En daarom herstructureren en het bedrijf zo gezond mogelijk maken. Hij geeft zichzelf daarvoor drie maanden de tijd en in tegenstelling tot vele anderen, communiceert hij openlijk over wat er aan de hand is.
MotorNieuws: Is dit een nooit geziene crisis bij KTM?
Sebastiani: Ik kan je zeggen dat het bedrijf er in 2008 en 2011 slechter voor gestaan heeft. Telkens is er met een gerichte aanpak op structurele wijze tot een goed resultaat gekomen. Dat zal ook nu zo zijn. Er wordt in januari en februari niet geproduceerd, het bedrijf grijpt ook in bij KTM components, een onderafdeling en op de R&D-afdeling. Maar dat wil ook zeggen dat het voor de nationale afdelingen ‘business as usual’ blijft. Hier in de Benelux of in andere landen, zal de klant niks merken van wat er aan de hand is. Er verandert hier voor de klanten gewoon niks. Echter, de structurele wijzigingen, moeten ervoor zorgen dat alles op termijn weer op wieltjes loopt. (T.S.)