Lezerstest: Kawasaki Ninja 7 Hybrid & Z7 Hybrid

Vijf gelukkige MotorNieuws-lezers kregen de kans om een ganse dag op de hybride motorfietsen van Kawasaki te rijden. Wij volgden hun spoor en vroegen na afloop van de testdag naar hun eerlijke en ongefilterde mening. Even ‘inlezen’ wat de Kawasaki Ninja 7 Hybrid precies is en hoe die werkt? Lees dan eerst onze test.

De techneut

Naam: Dominick Vanhecke
Leeftijd: 52 jaar
Eigen motor: Yamaha Tracer 900 GT

“Het was een interessante dag om de pro’s en contra’s van een nieuw type motorfiets te leren kennen. Ik ben vertrouwd met hybride wagens omdat ik in de autosector werk, maar nu heb ik ook een hybride motorfiets ontdekt. De Kawasaki is een interessante motor voor woon-werkverkeer als je niet té ver moet rijden, want het zadel is aan de harde kant. Het leuke is dat je benzine uit kunt sparen door stadsgedeeltes volledig elektrisch te rijden. Ik ben geen fan van het automatisch schakelen, maar dat is heel persoonlijk. De E-Boost is een leuke toevoeging, maar werkt enkel bij wat hogere toeren en als je flink gas geeft. Hoe meer je ermee rijdt, hoe beter je alle modi leert kennen. Op het eind van de dag ging het al veel beter dan aan het begin.”

Pluspunten

Interessant voor woon-werkverkeer

E-Boost

Minpunten

Hard zadel

(Automatisch) schakelen verloopt niet altijd even soepel

De Ninja 650-rijdster

Naam: Sandrina Hunninck
Leeftijd: 45 jaar
Eigen motor: Kawasaki Ninja 650

“Het was een fijne dag en we reden een mooie route. De Ninja is net te hoog voor mij en de Z7 al helemaal. Het schakelen met de vingers is in het begin zoeken, maar eenmaal ik ermee weg was, reed het erg fijn. De verschillende rijmodi heb ik nog steeds niet goed door, wellicht door een tekort aan ervaring. Met de Walk-modus en de E-Boost heb ik me niet beziggehouden, omdat het rijden op zich al genoeg was. Ik hoor er wel hele positieve dingen over. Het was hoe dan ook een hele leuke rij-ervaring.”

Pluspunten

Zithouding

Windbescherming op de Ninja 7

Minpunten

Gewicht

Breder dan Ninja 650

De heropstapper

Naam: Filip Convents
Leeftijd: 39 jaar
Eigen motor: geen (vroeger: Kawasaki Z750)

“Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik nog met de motor gereden heb, maar ik was onmiddellijk weg met de Ninja 7 en Z7 Hybrid. Los van alle rij-instellingen was het dus een makkelijke motor om weer te beginnen. De Ninja vond ik net wat leuker omwille van zijn sportievere uiterlijk. De Eco-rijmodus is heel aangenaam, zeker met de automatische versnellingsbak. Zet je hem in Sport, dan moet je zelf schakelen en wordt het plots plezanter. Met de vingers schakelen is ook makkelijker dan het normale schakelen met een koppeling, dus dat vond ik zeker een voordeel. In de puur elektrische EV-modus kon ik maximaal 60 km/u rijden en niet meer overschakelen naar Eco of Sport. Ik moest dus even stoppen om naar een andere modus te schakelen en weer aan te pikken bij de groep. Maar dat is ook het enige negatieve puntje.”

Pluspunten

Rijdt makkelijk

Automatische versnellingsbak in Eco

Schakelen met de vingers

Minpunten

Overschakelen van EV naar Eco of Sport

De ene GS-rijder

Naam: Stijn De Volder
Leeftijd: 34 jaar
Eigen motor: BMW R 1200 GS

“Met al die verschillende rijmodi en het puur elektrische rijden is het een hoogtechnologische machine. De Kawasaki’s rijden niet alleen vinnig, maar zijn ook heel comfortabel. Verrassend pittig ook, zeker met de E-Boost. De EV-modus mag wel wat meer zijn, want je verwacht van elektrisch rijden dat je heel veel koppel hebt. Toch mag je in stadscentra niet sneller dan 60 km/u rijden, dus meer heb je eigenlijk ook niet nodig.”

Pluspunten

Comfortabel

Rijdt vinnig

Goede remmen

Minpunten

Elektrische modus mag pittiger

De andere GS-rijder

Naam: Jo Vandenborre
Leeftijd: 33 jaar
Eigen motor: BMW R 1200 GS

“Het was om te beginnen een plezante dag. Leuk om eens met een hybride motorfiets te rijden. De combinatie tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor werkt super. Wel mag de E-Boost functie nog wat langer duren dan 5 seconden. Het overschakelen van de ene naar de andere rijmodus is in het begin wel zoeken, ook omdat er heel wat knopjes op het stuur staan. Maar daar wen je snel aan.”

Pluspunten

Goede remmen

Sport-modus is erg plezant

Minpunten

Hard zadel

Veel knopjes die je in de gaten moet houden

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.