Lezerstest: Kawasaki Ninja 7 Hybrid & Z7 Hybrid
Vijf gelukkige MotorNieuws-lezers kregen de kans om een ganse dag op de hybride motorfietsen van Kawasaki te rijden. Wij volgden hun spoor en vroegen na afloop van de testdag naar hun eerlijke en ongefilterde mening. Even ‘inlezen’ wat de Kawasaki Ninja 7 Hybrid precies is en hoe die werkt? Lees dan eerst onze test.
De techneut
Naam: Dominick Vanhecke
Leeftijd: 52 jaar
Eigen motor: Yamaha Tracer 900 GT
“Het was een interessante dag om de pro’s en contra’s van een nieuw type motorfiets te leren kennen. Ik ben vertrouwd met hybride wagens omdat ik in de autosector werk, maar nu heb ik ook een hybride motorfiets ontdekt. De Kawasaki is een interessante motor voor woon-werkverkeer als je niet té ver moet rijden, want het zadel is aan de harde kant. Het leuke is dat je benzine uit kunt sparen door stadsgedeeltes volledig elektrisch te rijden. Ik ben geen fan van het automatisch schakelen, maar dat is heel persoonlijk. De E-Boost is een leuke toevoeging, maar werkt enkel bij wat hogere toeren en als je flink gas geeft. Hoe meer je ermee rijdt, hoe beter je alle modi leert kennen. Op het eind van de dag ging het al veel beter dan aan het begin.”
Pluspunten
Interessant voor woon-werkverkeer
E-Boost
Minpunten
Hard zadel
(Automatisch) schakelen verloopt niet altijd even soepel
De Ninja 650-rijdster
Naam: Sandrina Hunninck
Leeftijd: 45 jaar
Eigen motor: Kawasaki Ninja 650
“Het was een fijne dag en we reden een mooie route. De Ninja is net te hoog voor mij en de Z7 al helemaal. Het schakelen met de vingers is in het begin zoeken, maar eenmaal ik ermee weg was, reed het erg fijn. De verschillende rijmodi heb ik nog steeds niet goed door, wellicht door een tekort aan ervaring. Met de Walk-modus en de E-Boost heb ik me niet beziggehouden, omdat het rijden op zich al genoeg was. Ik hoor er wel hele positieve dingen over. Het was hoe dan ook een hele leuke rij-ervaring.”
Pluspunten
Zithouding
Windbescherming op de Ninja 7
Minpunten
Gewicht
Breder dan Ninja 650
De heropstapper
Naam: Filip Convents
Leeftijd: 39 jaar
Eigen motor: geen (vroeger: Kawasaki Z750)
“Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik nog met de motor gereden heb, maar ik was onmiddellijk weg met de Ninja 7 en Z7 Hybrid. Los van alle rij-instellingen was het dus een makkelijke motor om weer te beginnen. De Ninja vond ik net wat leuker omwille van zijn sportievere uiterlijk. De Eco-rijmodus is heel aangenaam, zeker met de automatische versnellingsbak. Zet je hem in Sport, dan moet je zelf schakelen en wordt het plots plezanter. Met de vingers schakelen is ook makkelijker dan het normale schakelen met een koppeling, dus dat vond ik zeker een voordeel. In de puur elektrische EV-modus kon ik maximaal 60 km/u rijden en niet meer overschakelen naar Eco of Sport. Ik moest dus even stoppen om naar een andere modus te schakelen en weer aan te pikken bij de groep. Maar dat is ook het enige negatieve puntje.”
Pluspunten
Rijdt makkelijk
Automatische versnellingsbak in Eco
Schakelen met de vingers
Minpunten
Overschakelen van EV naar Eco of Sport
De ene GS-rijder
Naam: Stijn De Volder
Leeftijd: 34 jaar
Eigen motor: BMW R 1200 GS
“Met al die verschillende rijmodi en het puur elektrische rijden is het een hoogtechnologische machine. De Kawasaki’s rijden niet alleen vinnig, maar zijn ook heel comfortabel. Verrassend pittig ook, zeker met de E-Boost. De EV-modus mag wel wat meer zijn, want je verwacht van elektrisch rijden dat je heel veel koppel hebt. Toch mag je in stadscentra niet sneller dan 60 km/u rijden, dus meer heb je eigenlijk ook niet nodig.”
Pluspunten
Comfortabel
Rijdt vinnig
Goede remmen
Minpunten
Elektrische modus mag pittiger
De andere GS-rijder
Naam: Jo Vandenborre
Leeftijd: 33 jaar
Eigen motor: BMW R 1200 GS
“Het was om te beginnen een plezante dag. Leuk om eens met een hybride motorfiets te rijden. De combinatie tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor werkt super. Wel mag de E-Boost functie nog wat langer duren dan 5 seconden. Het overschakelen van de ene naar de andere rijmodus is in het begin wel zoeken, ook omdat er heel wat knopjes op het stuur staan. Maar daar wen je snel aan.”
Pluspunten
Goede remmen
Sport-modus is erg plezant
Minpunten
Hard zadel
Veel knopjes die je in de gaten moet houden
Foto’s: Shot Up Productions