Eerste test Mash GT750: luxe-tourer met scherpe prijs
De grote toermotor, in de nobele en ruime betekenis van het woord, is tegenwoordig niet meer zo goed vertegenwoordigd. Sommigen missen de tijd van de Honda Deauville, een gemakkelijke, praktische en zuinige motorfiets. Maar nu zou dat kunnen veranderen met de komst van de Mash GT750.
Tussen 1998 en 2010 zorgde de Honda Deauville voor het geluk van de echte kilometervreters. Toegankelijk voor alle niveaus, rijden de NT650V en de latere 700-versie trouwens nog steeds in groten getale op onze wegen rond. Maar sinds het einde van de productie heeft geen enkele fabrikant de moeite genomen om een opvolger te vinden. Behalve misschien Mash, dat dit jaar de GT750 op de markt brengt. Want ik ben er oprecht van overtuigd dat deze motor alle kwaliteiten bezit die het succes van de Japanse motor hebben gemaakt.
Nieuwe strategie voor Mash GT750
Met de lancering van deze nieuwe machine maakt Mash een bocht van 180 graden, door iets anders aan te bieden dan een motor met de klassieke neo-retrostijl. Bovendien deelt de eencilinder, die tot nu toe de toon voerde in het gamma van de Franse constructeur, nu het podium met een tweecilinder van middelgrote cilinderinhoud. Een soort mini-revolutie dus, maar vooral een nieuwe commerciële strategie die een nieuw cliënteel zou kunnen aantrekken. Om dat te bereiken, deed het Franse merk, zoals gewoonlijk, een beroep op het Middenrijk. Het is de Chinese constructeur Jinan Jedi Motorcycle die de GT750 rijklaar heeft geleverd.
Geïnspireerd op de RT?
Tijdens wat onderzoek op het internet ontdekte ik dat dit merk in 1975 werd opgericht en zich heeft gespecialiseerd in de productie van motorfietsen voor de politie, de brandweer en zelfs de post. De GT750, waar we het vandaag over hebben, is een afgeleide van de Kirin 750, die bedoeld is voor de politie.
Visueel is het onmiskenbaar dat hij een kleine gelijkenis vertoont met de BMW RT, de referentie in deze categorie. Bovendien heeft hij bijna dezelfde afmetingen en weegt hij rijklaar 275 kg, slechts 6 kg minder dan de Duitse tegenhanger.
Leven in luxe
Dat zou sommigen kunnen imponeren, net als de indrukwekkende lijst met uitrusting, die als volgt luidt: sleutelloos startsysteem, verwarmd zadel en verwarmde handvatten, elektrisch verstelbaar windscherm, 12,3” kleuren-TFT-scherm met connectiviteit, “Carbit Ride”-navigatiesysteem, USB-A / USB-C- en 12V-aansluitingen, voor- en achtercamera’s, val- en kofferbescherming, bagagerek, 20-liter koffers met elektrische ontgrendeling, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) en tot slot een elektrisch bediende tankdop – niet mis, al zeg ik het zelf.
Wat de motor betreft, is deze Franse Chinees echter wat bescheidener, want hij gebruikt een verticaal geplaatste tweecilinder van 730 cm³, die 75 pk bij 8.500 t/min en 69 Nm bij 6.800 t/min levert – niet meteen een pk-kanon. Op basis van deze waarden zou men kunnen stellen dat de GT750 wat minder bedeeld is in vergelijking met de huidige GT-modellen op de markt.
Eerste contact
Maar laten we niet vergeten dat je destijds, met een Deauville die 62 pk en 65 Nm leverde voor bijna 260 kg, zonder enige moeite elke dag kon rijden. Na deze kleine kanttekening kunnen we het nu hebben over de eigenlijke testrit. Er is duidelijk een gelijkenis met de BMW RT, maar als je dichter kijkt, zie je dat Mash zich wel geïnspireerd heeft op de Duitse klassieker, maar dat dit geen kopie is. Mocht dat nog niet duidelijk geweest zijn bij het bekijken van het blok…
Alles is functioneel en eenvoudig, zonder enige franjes. De verhoogde halve stuurhelften en het brede zadel nodigen uit om gemakkelijk plaats te nemen. De toegankelijkheid is uitstekend, met een zithoogte van slechts 780 mm en een vrij smalle tank waardoor de benen goed aansluiten – dat geeft vertrouwen wanneer je de GT750 stilstaand moet manoeuvreren.
Wat wil je nog meer?
Voor mij licht het kleurenscherm op in azuurblauw zodra ik op de knop van het sleutelloze systeem druk. Het TFT-scherm is verdeeld in twee grote zones: links de toerenteller en rechts de kilometerteller, met in het midden een grafische weergave van een motor in beweging. Alle informatie die je verwacht, is aanwezig, inclusief de instellingen van het zadel en de verwarmde handvatten – alleen de buitentemperatuurweergave ontbreekt nog.
Gezien de grote hoeveelheid uitrusting die eerder werd genoemd, is het verrassend hoe weinig bedieningstoetsen zich op het stuur bevinden. Dat is echter niet vreemd, want de motor beschikt over een bedieningspaneel boven de tank. Dat paneel bevat niet minder dan dertien knoppen, elk met een eigen functie – van het openen van de zijkoffers tot het elektrisch verstellen van het windscherm, of het bedienen van de camera’s, enzovoort. Vrij compact en zeer gebruiksvriendelijk.
Op weg!
De Chinezen zijn dol op dit soort snufjes: het is mogelijk om tijdens het rijden zowel voor- als achteraan te filmen, en zelfs foto’s te maken. De beelden kunnen op elk moment op het dashboard worden bekeken. Om ze op te halen, hoef je alleen maar je smartphone, die met de motor verbonden is, te gebruiken. Handig, nietwaar? Wie weet, misschien kunnen die beelden ooit van pas komen bij een ongeval.
Voorlopig ben ik gelukkig ver verwijderd van zo’n situatie. De tweecilinder warmt rustig op terwijl ik de koffers vul. Deze zijn mooi afgewerkt en voorzien van een riem en een bodem, zodat de inhoud er bij het openen niet meteen uitvalt. Een kabel voorkomt bovendien dat het deksel volledig openklapt. Boven het dashboard bevindt zich nog een klein opbergvak met een gereedschapssetje.
Tijd om de concessie Moto And Co in Allonne, in de buitenwijken van Beauvais, te verlaten – zij hebben mij vriendelijk deze Mash GT750 ter beschikking gesteld.
Erg gemakkelijk
Ik ben meteen verrast door hoe gemakkelijk het is om met deze motor aan lage snelheid te rijden, gezien zijn formaat. De motor is zeer wendbaar, al had ik graag een iets grotere draaicirkel gehad. Ik neem een paar rotondes om uit het stadscentrum te geraken, en de GT draait daar moeiteloos doorheen. Terwijl ik wat speel met de afstelling van het windscherm om de juiste positie te vinden, bevind ik me al snel op landelijke wegen.
De motor ronkt zachtjes en de versnellingen schakelen soepel, ondanks het lage aantal kilometers op de teller. De zithouding is uitstekend, behalve dat de benen voor mijn smaak net iets te sterk gebogen zijn. Het windscherm en de kuip bieden zeer goede bescherming, en de vering verwerkt oneffenheden in het wegdek met gemak, ondanks de beperkte veerweg die op het technische fiche vermeld staat.
Opdracht volbracht
Wat de motor betreft, accepteert de verticale tweecilinder het niet goed om op te lage toeren te draaien. Het is het best om boven de 3.000 t/min te blijven, anders begint hij wat te haperen. Het ideale werkgebied ligt tussen 4.000 en 5.000 t/min, met nog wat reserve daarboven.
Wat de versnellingsbak betreft, die wordt bediend via een bekrachtigde koppeling, merk je dat de twee laatste versnellingen wat langer zijn. Dat is logisch, gezien het toergebruik waarvoor deze motor bedoeld is.
Dan het remsysteem, toevertrouwd aan Brembo. Vooraan zorgen de dubbele 298 mm-schijven, die worden gegrepen door radiaal gemonteerde vierzuiger-monoblock-remklauwen, voor een zeer geleidelijke en goed doseerbare remkracht, met voldoende bijtvermogen wanneer dat nodig is. Over de achterrem, eveneens van Brembo, valt dat echter niet te zeggen: die mist wat kracht.
.
Naar België
Mash heeft voor de banden van deze GT750 gekozen voor de Michelin Pilot Road 6, wat nog meer vertrouwen geeft in deze motor, die klaar is om duizenden kilometers te verslinden — zeker met zijn grote brandstoftank van 24 liter. Tijdens de paar kilometer die ik heb kunnen rijden, was het onmogelijk om het werkelijke verbruik te meten, maar Mash geeft een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km.
Motomondo, de invoerder van Mash voor de Benelux, heeft zojuist aangekondigd dat deze motor nu ook in ons land zal worden verdeeld. Wat de prijs betreft, zal hij worden aangeboden voor 11.999 euro, net als in Frankrijk.
De motor zal ook beschikbaar zijn in een A2-versie en wordt aangeboden in de kleuren Black of Gold, met drie jaar garantie.
Besluit
Met deze GT750 biedt Mash motorrijders de mogelijkheid om toegang te krijgen tot een financieel betaalbare toermotor, terwijl ze toch kunnen genieten van een ruime uitrusting: goede bescherming, koffers en verwarmde onderdelen – wat wil je nog meer? Misschien een middenbok en een snelheidsregelaar? Dan zou het écht perfect zijn.
Plus en min
| De pluspunten | De minpunten |
| Bescherming | Geen cruise control |
| Uitrusting | Geen middenbok |
| Prijs |
Technische gegevens
| Motor | |
| Type | vloeistofgekoelde twin |
| Cilinderinhoud | 730 cc |
| Boring x slag | 83 x 67,5 mm |
| Kleppen per cilinder | 4 |
| Compressieverhouding | 12.2 :1 |
| Voeding | injectie |
| Versnellingsbak | 6 |
| Koppeling | meerplaatskoppeling |
| Eindoverbrenging | ketting |
| PRESTATIES | |
| Maximaal vermogen | 74,8 pk (55 kW) @ 8 500 tr/min |
| Maximum koppel | 69 Nm @ 6 800 tr/min |
| ELEKTRON ICA | |
| MotOR | Rij-modi, |
| Rijwielgedeelte | ABS, |
| RIJWIELGEDEELTE | |
| Frame | Aluminium wiegframe |
| Voorvork | UPSD 42 mm |
| Stelmogelijkheden | voorspanning en demping |
| Achterophanging | monoshock |
| Stelmogelijkheden | nb |
| Veerweg v-a | 80/80 |
| Voorrem | 2 Brembo schijven, 298 mm, radiale M4 vierzuigerklauwen |
| Frein arrière | Brembo enkele schijf 260 mm, enkelzuigerklauw |
| Banden v-a | 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 (Michelin Pilot Road 6) |
| AFMETINGEN EN GEWICHT | |
| Wielbasis | 1.465 mm |
| Balhoofdshoek | 25 ° |
| Naloop | nc |
| Zadelhoogte | 780 mm |
| Benzinetank | 24 liters |
| Rijklaar gewicht | 275 kg |
| PRIJS | |
| Vanaf | 11.999 € |