Met de Husqvarna FE 250 naar de Club Victory events
Off road rijden in België, het is even voor de hand liggen als joggen met zwemvliezen aan. Vaste trainingsomlopen zijn zeldzamer dan politiekers met gezond verstand, off road paden worden bewust minder toegankelijk gemaakt. Wie kiest om in een federatie te gaan crossen, is omringd door rijders die denken dat ze moeiteloos Lucas Coenen aankunnen en een blockpass als favoriet inhaalmanoeuvre zien. Daarbovenop zit nog de groeiende intolerantie van het klootjesvolk en het feit dat de België tot één van de meest dichtbevolkte gebieden hoort. Darts is een hobby die minder hoofdbrekens oplevert.
Club Victory
Dakar icoon en eeuwige bezige bij Alain Spira heeft met zijn Club Victory sinds een paar decennia een voortrekkersrol gespeeld in het meer aanvaardbaar maken van de sport. Maar ook in het verschaffen van rijplezier aan pure amateurs. De Club Victory events zijn vooral niet-competities. Dat wil niet zeggen dat ze niet competitief zijn, maar er wordt bijvoorbeeld niet gestart achter een hek. Op volgorde van je inschrijvingsnummer ga je de omloop op. Met een motor die moet voldoen aan strenge normen. In de eerste plaats op het vlak van geluid. 92dB is het objectief waar niet alleen naar gestreefd wordt, maar ook niet van afgeweken wordt.
Objectief 92 dB
Wij kwamen met de Husqvarna FE250 Heritage duurtest motor aan de start. Een nieuwe enduro met een originele demper. En toch was-ie te luid. We hebben de vieruurs endurance dus gereden met een extra ‘Spira’ demper. Het maakt de motor stiller, maar omdat er ook een 30 pk limiet is, heb je nog altijd kracht op overschot. Er kwam dus ook nog een beperkende bout in het gashendel, waardoor het gas niet meer tot op de stuit kwam. 30 pk en minder dan 92 dB dus. En daar is een goed reden voor.
Niet voor competitierijders
De Club Victory events staan open voor niet-licentiehouders. Nu, er zal altijd wel eentje tussen zitten die in 1983 bij de debutanten 125 cc in een liefhebbersbond gereden heeft – guilty as charged – maar het gaat eerder om de geest van dit reglement dan om de letter van de tekst. Doel is vooral de competitierijders weg te houden en de amateurrijders een kans te geven om zich te amuseren zonder regels te overtreden of iemand voor de borst te stoten. Daarom zijn er ook regels van fair play aan de orde. En om jezelf goed in te schatten, krijg je na afloop een gedetailleerd overzicht van je rondetijden, en hoe deze zich verhouden tot anderen en zelfs tot je teamgenoot.
Alleen of met twee (of drie)
Want het is aan te raden om de vier uren met twee te rijden. Alleen kan ook, maar dan ga je echt wel extreem sporten. En extremen, daar houden ze bij Club Victory van als een kat van badwater. Daarom zijn er ook geen springheuvels in de natuurlijke omlopen. De hellende weides dragen na afloop wel de sporen van vieruurs wedstrijden waar een honderdtal teams op rijden, maar door het beperkt vermogen, zijn de circuits veel minder kapot gereden dan je doorsnee MX omloop.
Beginners gaan apart
Deelnemers in klassen onderverdeeld. Naargelang het niveau. Klasse 4 is een opportuniteit voor beginnende rijders om zonder enige druk na te gaan hoe ver ze staan. De klasse 4 rijders, worden in de voormiddag op de omloop toegelaten, zonder de andere deelnemers en met de kans om gevolgd te worden door een begeleider. Wie het daar goed doet, mag de volgende keer in de namiddag aantreden tussen de meer ervaren of snellere mannen. Die zijn op zich nog eens onderverdeeld in 3 niveaus, die echter wel allemaal samen rijden. Bovendien zijn er nog nevenklassen zoals vader-zoon, leeftijdscategorieën, solo, … wie een beetje uitkijkt, vindt altijd wel een klasse waarin hij of zij goed scoort. En ook dat is mooi.
Fair Play
We hebben in de vele jaren waarin we nu en dan aan deze goed georganiseerde events niet één keer iemand tegengekomen die boos was of slecht gehumeurd. Fair play en de afwezigheid van de drang om op een podium te mogen staan, brengt het beste in een mens naar boven. Er wordt altijd sportief gereden, agressie wordt niet getolereerd en als je gepasseerd wordt door een deelnemer met een oudere of minder snelle motor, sta je al snel moet beide voeten weer op de grond. Dit gaat om verantwoord rijden en samen met gelijk gestemde zielen genieten van je favoriete sport.
Rol voor overheid
Het is dan ook godgeklaagd dat een organisator die aandacht heeft voor geluid, de staat van het terrein en op elk vlak een voorbeeldfunctie vervult, toch moeilijkheden vindt om te organiseren. Niet zo lang geleden stonden er jaarlijks tien tot vijftien events op de kalender. Nu zijn het er nog een vijftal. Nochtans: niemand hòòrt zelfs dat er gereden wordt en de domeinen liggen er minder dan een uur na afloop bij alsof er niet eens een happening geweest is. Soms wordt er zelfs nieuw gras gezaaid. Gek, wetende dat MX federaties waar geluid nog steeds een ding is en de ondergrond flink aan gort gereden wordt, nog wel de kalenders vol krijgen.
Gemeentebesturen spelen hierin een grote rol en het is alleen maar te hopen dat het werk van Alain Spira de komende jaren opnieuw naar waarde kan geschat worden door de lokale overheden. De gemeente Hamoir, waar we de duurtest Husqvarna vier uur de sporen mochten geven, is er al van bij het begin. De burgemeester kwam in hoogsteigen persoon de start van de vieruurse bijwonen. Zo kan het dus ook. En wij hebben in de veelzijdigheidstest van onze Huskie alweer een vakje kunnen afvinken. We konden ons op de hellingen van Hamoir moeilijk een betere motor voorstellen. Nog van dat!
Foto’s: Club Victory