Morbidelli verrast met lichte allroad: welkom T352X!
Onder impuls van de Aziatische markt is er de afgelopen jaren een interessante verschuiving ontstaan – van de jacht naar de meeste pk’s naar een heuse downsize-trend. Nagenoeg alle grote namen zetten weer in op lichter, maar ook heroplevende motormerken gaan vol voor minder. Zo ook het herboren Morbidelli, dat met z’n nieuwe T352X een nieuwe, lichte allroad in de markt zet.
Troeven
Morbidelli is recent gereïncarneerd onder Keeway, en mikt nu volop op Europa. Daarin moet de T352X ook jonge motoravonturiers kunnen verleiden. Daarvoor heeft hij wel wat troeven aan boord: van z’n imposante snuit, over z’n helblauwe kleurstelling, tot de uitgebreide basisuitrusting – inclusief ledverlichting, 7-inch TFT-scherm met connectiviteit en navigatie én een flinke 18-litertank op het frame.
Motorisch
Morbidelli heeft voor deze lichte trail een vloeistofgekoelde 349,2cc twin voorzien, met dubbele bovenliggende nokkenas en 8 kleppen. Dat lijkt een vedergewicht, maar vergis je niet: de T352X kan rekenen op maar liefst 40,9 pk bij 8.500 tpm en 31,5 Nm koppel bij hetzelfde toerental. Nog net geschikt voor A2-dus. Morbidelli koppelt daar een zesbak aan, met slipperassistkoppeling, evenals verschillende rijmodi, tractiecontrole en uitschakelbaar ABS.
Rijwielgedeelte
Ook het rijwielgedeelte lijkt voorzien op zowel straat- als offroadgebruik: een stalen buizenframe steunt op een 41mm UPSD-vork en een qua veervoorspanning instelbare monoshock achteraan. De veerweg bedraagt 160 mm vooraan en 56 mm achteraan. Om de 19/17″-wielen liggen Pirelli Scorpion Trails, en de remmerij wordt verzorgd door een (naamloze) radiale vierzuigerremklauw met enkele 300mm-remschijf vooraan en een enkelzuigerremklauw met 240mm remschijf achteraan. De 180 droogkilo’s en de 820mm aan zadelhoogte zouden geen enkele motorrijder mogen afschrikken.
Op prijzen en beschikbaarheid (in België?) blijft het voorlopig nog even wachten.