Motormarkt februari blijft in sleur zitten
De markt voor gemotoriseerde tweewielers blijft de gevolgen ondervinden van de invoering op 1 januari 2025 van de Euro 5+ norm voor nieuwe motorfietsen. Door deze langverwachte invoering was een groot aantal aankopen vervroegd naar eind 2024, waardoor de markt aan het begin van het boekjaar 2025 een dip kent. In februari kromp de markt voor motorfietsen, driewielers en lichte vierwielers met -16,7%. Over de eerste twee maanden bedroeg de daling -24,7%.
De stand na twee maanden
BMW doet goede zaken in februari en leidt het overzicht vóór Honda, Yamaha en Kawasaki. CFMoto nestelt zich knap op de zevende plaats tussen Triumph en Ducati. KTM vindt aansluiting op plaats 9, wat knap is gezien de malaise bij de Oostenrijkers. Aprilia heeft een goede februarimaand achter de rug met 38 verkochte exemplaren. Vatten we de eerste twee maanden van 2025 samen, dan blijven de eerste vier plaatsen zoals ze zijn, en zien we Triumph op een knappe vijfde stek vóór Piaggio.
Opmerkelijk in februari
BMW en CFMoto zijn de enige merken in de top 10 die pluscijfers hebben opgetekend. Ondanks de aanpassing naar EU5+ is het dus blijkbaar toch mogelijk om er een positieve draai aan te geven. De overige merken flirten met negatieve cijfers van soms -25% en meer. Dat moet een bittere pil zijn om te slikken. We hopen (nog steeds) op beterschap de komende maanden.