MV Agusta viert 80 jaar met de Ottantesimo Collectie

De oorsprong van MV Agusta

Het verhaal van de eerste MV-motor, de 98, is nauw verweven met de naoorlogse gebeurtenissen in Italië. Het lange en tragische wereldconflict liet het land verwoest achter: steden werden met de grond gelijkgemaakt, de infrastructuur werd aangetast en de industriële productie kwam tot stilstand. In dit scenario, dat iedereen zou hebben ontmoedigd, begon Domenico Agusta aan het avontuur van Meccanica Verghera, het begin van MV Agusta. In augustus 1943 was de 98cc-motor klaar voor massaproductie, ontworpen en tot in de kleinste details bestudeerd.

Brutale 1000 RR Ottantesimo
Bezetting door Duitsers

Maar in september 1943 bezette het Duitse leger de Agusta-fabriek, waardoor de productie werd stilgelegd. Gelukkig waren alle modellen, tekeningen en het prototype van de eerste 98-motor een paar weken eerder verstopt in de huizen en kelders van technici en ingenieurs om ze te beschermen tegen mogelijke plundering door het leger. De 98-motorprojecten en modellen bleven enkele maanden verborgen, tot halverwege 1944, toen de productie werd hervat. Hierdoor kon het jaar daarop de eerste motorfiets – weinig meer dan een fiets – het levenslicht zien onder de merknaam MV (Meccanica Verghera): de MV 98.

F3 RR Ottantesimo
Van vliegtuigen naar motorfietsen

Alles begon op 19 januari 1945 met de oprichting van Meccanica Verghera Srl in Cascina Costa, op een steenworp afstand van wat nu Malpensa International Airport is. De familie Agusta, een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie, kon na de oorlog niet meteen vliegtuigen bouwen en besloot hun passie voor snelheid en technologie te gebruiken voor het bouwen van motorfietsen.

Dragster RR Ottantesimo
EMMEVI

Het motorblok, samen met verschillende onderdelen van de vroege MV Agusta-motorfietsen, werd gegraveerd met het woord “EMMEVI”, om de juiste uitspraak van het MV-acroniem aan te leren. Ondertussen droegen alle motorfietsen een logo bestaande uit de twee letters MV (Meccanica Verghera), binnenin een tandwiel, wat de inzet van het bedrijf voor mechanica symboliseerde. Dit logo werd gecombineerd met vleugels, die zich leken uit te spreiden door de windkracht die werd gegenereerd door de snelheid van de motorfiets.

Brutale 1000 Ottantesimo
6 jubileummodellen x 500 stuks

Als eerbetoon aan deze glorieuze geschiedenis heeft MV Agusta Centro Stile het historische logo opnieuw ontworpen, dat het traditionele MV Agusta-logo vervangt op alle motorfietsen in de Ottantesimo Collectie. Het nieuwe logo put uit het verleden om de link met het erfgoed van het Italiaanse bedrijf te versterken, terwijl het woord ‘Ottantesimo’ de deelname van het model aan de jubileumvieringen accentueert. Om deze geschiedenis te eren presenteert MV Agusta zes jubileummodellen, allemaal geproduceerd in een gelimiteerde serie van slechts 500 stuks, herkenbaar aan de lasergravering op de kroonplaat of tank beschermplaat, 1 van 500, afhankelijk van het model. Elke motorfiets die speciaal is ontworpen voor de 80e jubileumeditie wordt geleverd met een echtheidscertificaat.

Superveloce S Ottantesimo
Extraatjes

De invoering van de Euro5+ certificering in 2025 bood de gelegenheid voor uitgebreide mechanische, chassis- en elektronische ingrepen. Dit zijn de modellen die een Ottantesimo-versie krijgen:

800cc 3-cilinder serie:

  • Brutale RR Ottantesimo
  • Dragster RR Ottantesimo
  • F3 RR Ottantesimo
  • Superveloce S Ottantesimo

1.000cc 4-cilinder serie:

  • Brutale 1000 Ottantesimo
  • Brutale 1000 RR Ottantesimo
Dragster RR Ottantesimo
3-cilinder serie

Naast de gebruikelijke speciale kleurstellingen en logo’s voor alle driecilinders, krijgt de F3 RR Ottantesimo een speciale kit met een Akrapovic-uitlaat (die het totale vermogen opvoert tot 155 pk), een carbon demperafdekking, een CNC-bewerkte tankdop en een afdekking voor het passagierszadel. De Superveloce S krijgt op zijn beurt een alcantara zadel, nieuwe ‘Millerighe’ wielen, een Arrow-uitlaat die het vermogen opvoert tot 153 pk en een afdekkap voor het passagierszadel.

Brutale 1000 Ottantesimo
4-cilinder serie

Naast de uiterlijke Ottantesimo-behandeling voor de Brutale 1000 en RR, is de 1.000cc 4-cilinder bijgewerkt om te voldoen aan de Euro5+ normen en levert 201 pk en 116 Nm. Een nieuwe ECU zorgt voor een betere gasgevoeligheid en bedieningsgemak. De nokkenassen zijn opnieuw ontworpen om het koppel en het vermogen bij lage toerentallen te verhogen. Beide Brutale’s zijn uitgerust met een nieuw viervoudig Arrow-uitlaatsysteem. De nieuwe tienschijven slipperkoppeling met koppelondersteuning is robuuster en gemakkelijker te bedienen. Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Rain, Sport, Race en Custom, waarmee de rijder parameters als gasgevoeligheid, motorkoppel, remmen en respons kan aanpassen.

Brutale 1000 RR Ottantesimo

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.