Nieuw: 2025 Ducati Streetfighter V4 (S)
Ducati heeft de Streetfighter V4 en V4 S voor 2025 nog wat verder verbeterd en fijner afgesteld. Zo heeft die nu een gewicht van 189 kg, een Desmosedici Stradale motorblok met 214 pk, biplane vleugels en een elektronicapakket dat uitgebreider is dan de Boeing 737 waarmee jij volgende zomer naar Spanje vliegt.
V4-motorblok
Het 90° V4 desmo-motorblok, dat rechtstreeks uit de Panigale V4 komt, is nu 6 pk sterker, wat een vermogen/gewichtsverhouding van 1,13 pk/kg oplevert. Dankzij een contraroterende krukas en Twin Pulse timing krijgt de Streetfighter V4 een geluid dat erg lijkt op dat van de Desmosedici GP, aldus Ducati. Zijn 214 pk bij 13.500 tpm en 120 Nm bij 11.250 tpm nog niet genoeg? Door de optionele Akrapovič race uitlaat neemt het maximum vermogen toe tot 226 pk. Te gek voor woorden.
Design en ergonomie
Een nieuwe ledkoplamp versterkt het agressieve gezicht van de nieuwe Streetfighter. Aan de achterzijde is de led-lichtbundel opgedeeld in twee delen, waardoor een dubbele ‘C’ ontstaat die kenmerkend is voor de sportiefste Ducati’s. Verder is er ook nog een kortere kentekenplaathouder en een lager passagierszadel dan bij de 2024 Streetfighter V4. Een diepe uitsparing in het bovenste gedeelte van de benzinetank voorkomt aanraking met de kinbeschermer van de helm. Vergeleken met de vorige Streetfighter V4 is de kromming van het stuur naar achteren verplaatst, nu 10 mm dichter bij de rijder, en de voetsteunen zijn lager en meer naar voren geplaatst, en 10 mm verder naar binnen geplaatst. Dit verhoogt het comfort voor de rijder. Twee geleiders in de zijpanelen voeren warme lucht weg van de benen van de rijder, wat het thermisch comfort verbetert.
MotoGP afgeleid chassis
Het voorste frame is lichter (3,47 kg ten opzichte van de vorige 4,42 kg) en aangepast in stijfheid ten opzichte van het vorige model (-39% lateraal). Bovendien verbetert de dubbelzijdige Ducati Hollow Symmetrical Swingarm de tractie bij het uitkomen van bochten, met een vermindering in laterale stijfheid (-43% vergeleken met de enkelzijdige swingarm van het vorige model). Op de Streetfighter V4 S wegen de gesmede aluminium velgen met vijf tangentiële spaken slechts 2,95 en 4,15 kg, respectievelijk voor en achter.
Vering en remmen
De derde generatie van de elektronisch geregelde Öhlins NIX/TTX vering van de Streetfighter V4 S breidt het afstelspectrum nog verder uit. Dankzij Cruise Detection verzacht de vering wanneer een constant tempo wordt gedetecteerd, zoals op de snelweg, waardoor het rijcomfort wordt verhoogd. Net als de nieuwe Panigale V4 is ook de Streetfighter V4 uitgerust met Brembo Hypure voorremremklauwen. Die zijn lichter (-60 gram per paar ten opzichte van de Stylema van het vorige model) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af.
Nieuwe elektronica en dashboard
De Ducati Vehicle Observer, een algoritme dat is ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische regelstrategieën. De precisie van deze functionaliteit zorgt ervoor dat de besturing op een bijna voorspellende manier kan ingrijpen. De Streetfighter V4 is verder uitgerust met Traction Control DVO, Slide Control, Wheelie Control DVO, Power Launch DVO, Engine Brake Control en Quick Shift 2.0. Het nieuwe 6,9” dashboard met 8:3 ‘aspect ratio’ biedt betere leesbaarheid dankzij Optical Bonding technologie. Daarmee heb je steeds een optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond, zelfs overdag.
Beschikbaarheid en prijzen
De nieuwe Streetfighter V4, verkrijgbaar in de uitvoeringen V4 en V4 S, met Öhlins vering en stuurdemper, gesmede velgen en lithiumbatterij, staat vanaf maart 2025 bij de dealers. Beide zijn verkrijgbaar in een configuratie met één zitplaats, met passagiersset als accessoire. Voor de V4 leg je 24.990 euro neer. De S-versie kost je 28.490 euro.