Nieuw: 2025 Honda NT1100!
Groot nieuws bij Honda, dat nog voor de grote motorbeurzen het najaar al een paar nieuwigheden op de wereld loslaat. De nieuwe NT1100 krijgt voor 2025 scherper kuipwerk aangemeten, vernieuwde DRL’s en DCT, een forse boost op vlak van prestaties en comfort én Showa-EERA wordt optioneel beschikbaar. Lees vooral verder.
Nieuwe styling
Voor 25YM is de styling van de NT1100 scherper en aerodynamischer geboetseerd, zonder te raken aan de touringgerichte zithouding. Als kers op de taart kregen de dubbele koplampen een unieke nieuwe dagrijverlichting met subtiel geïntegreerde richtingaanwijzers voor heel herkenbare lichtsignatuur – en verbeterd zicht.
Prestatieboost
Ook de prestaties krijgen een flinke boost, dankzij wijzigingen aan de 1.084 cc paralleltwin zoals we die ook op de Africa Twin al te zien kregen. De nieuwe tuning – via verbeteringen aan de inlaat, verbranding en uitlaat – zorgt voor 7% meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl het piekvermogen behouden blijft. De efficiëntie van de motor zorgt voor een actieradius van 400 km met een brandstoftank van 20 liter.
Comfort
Zowel het comfort als het gebruiksgemak zijn voor 2025 onder handen genomen. De vernieuwde winddeflectoren bewerkstelligen een betere bescherming tegen weer en wind; een hertekend, langer voorspatbord dient eenzelfde doel. De rijder kan het verstelbare windscherm nu met één hand bedienen, terwijl het grotere, opnieuw ontworpen zadel meer comfort biedt tijdens lange ritten. De standaard koffers zijn ook opnieuw ontworpen en hebben een groter volume, zodat ze elk op hun beurt plaats bieden aan een integraalhelm.
IMU
De bediening van de elektronische rijhulpsystemen is nu verbeterd door de toevoeging van een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU) voor het aansturen van de Honda Selectable Torque Control (drie niveaus). Maar ook Wheelie Control (drie niveaus), Cornering ABS en Rear Lift Control functioneren met behulp van de IMU. Die laatste is ook actief in elke rijmodus, waarvan er drie standaard zijn: ‘Urban’, ‘Rain’ en ‘Tour’. Individuele aanpassingen van alle parameters zijn ook mogelijk in de ‘User-modus’.
Optioneel: elektronische ophanging
Een interessante nieuwe optie is de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA™)-ophanging. Die zal naast de standaard Showa-vering beschikbaar zijn voor een meerprijs, en biedt realtime optimalisatie van de demping onder alle rijomstandigheden. Daarenboven krijg je als rijder de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering al rijdend aan te passen.
Vernieuwde DCT
Een laatste verbetering van het comfort is de optimalisatie van Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT) met zes versnellingen, die opnieuw is ontwikkeld om het gevoel bij lage snelheden te verbeteren en nu is gekoppeld aan de IMU voor intuïtief schakelen in bochten. De complete uitrusting is zoals altijd indrukwekkend: een 6,5-inch TFT-touchscreen in full colour biedt aanpasbare lay-outs en smartphoneconnectiviteit voor Apple CarPlay® en Android Auto®; cruisecontrol, vernieuwde handvatverwarming, ACC- en USB-laadaansluitingen, zelfdovende richtingaanwijzers, Emergency Stop Signals (ESS) en een middenbok behoren ook allemaal tot de standaarduitrusting.
Nieuwe kleuren
De 25YM NT1100 en NT1100 Electronic Suspension zullen verkrijgbaar zijn in drie nieuwe kleuropties, voor een voorlopig onbekende prijs. De nieuwe kleurtjes:
- Mat Warm Ash Metallic
- Gunmetal Black Metallic
- Pearl Hawkseye Blue