2025 Honda X-ADV krijgt strakkere looks en fikse updates
Consternatie alom toen Honda in 2017 z’n X-ADV vanonder het doek toverde: nooit eerder had een motormerk zich namelijk gewaagd aan een machine die zowel voor maxiscooter als voor volbloed allroadmotor kon doorgaan. Maar de bijzondere combinatie bleek een voltreffer. Bijna een decennium later is het tijd voor een volgende update. Voor 2025 krijgt de X-ADV een nieuwe look met aangepaste verlichting, een flink uitgebreid elektronicapakket, een nieuw windscherm en dikker gepolsterd zadel én een reeks opvallende, nieuwe kleurtjes. Wij vertellen er u alles over!
Agressievere uitstraling
Aftrappen doen we bij het design: de X-ADV krijgt voor 2025 een messcherpe, agressievere uitstraling. Daarin is Honda geslaagd dankzij nieuwe kuipdelen met meerdere scherpe hoeken en uitgesproken plooilijnen. Zo krijgt het 2025-model een bijna origami-achtig uiterlijk. De nieuwe lichtsignatuur met dubbele ledkoplampen is uitgerust met dagrijverlichting (DRL) die ook subtiel de richtingaanwijzers herbergt.
Meer comfort en bruikbaarheid
Maar ook de standaarduitrusting werd grondig herzien met het oog op meer gebruiksgemak en comfort. Te beginnen met een nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm met nieuwe graphics, menu’s en verlichte knoppen. Het TFT-scherm is ontworpen voor optimale leesbaarheid op heldere dagen en uitgerust met Honda RoadSync-connectiviteit voor connectiviteit met je smartphone. Cruisecontrole maakt z’n opwachting, en dankzij het dikkere zadel als het nieuwe windscherm zetel je een stuk comfortabeler aan boord van de X-ADV.
Duurzaamheid boven
Innovatie stond duidelijk hoog op de designbrief van de nieuwe X-ADV. Zo is het 2025-model uitgerust met 25 kuipdelen die gemaakt zijn van duurzame materialen zoals gerecycleerde kunststoffen en biomassakunststoffen – een uitgebreid gebruik van dergelijke materialen dat nog nooit eerder op een Honda-motorfiets is toegepast. Het gebruik van duurzame Durabio™ en andere gerecycleerde kunststoffen maakt deel uit van Honda’s langetermijndoelstelling. De Japanners willen tegen 2050 ‘100% duurzaam materiaalgebruik’ bewerkstelligen.
Motor
Zoals op de vorige versie, presteert de paralleltwin sterk in het lage tot middelhoge toerengebied en combineert hij gebruiksgemak met en laag verbruik. Het maximumvermogen blijft 43,1 kW (59 pk) met een koppel van 69 Nm, terwijl het verbruik slechts 3,6 l/100 km bedraagt. Voor 2025 hebben de Honda-ingenieurs de DCT (Dual Clutch Transmission) verder verfijnd, voor een soepeler wegrijden vanuit stilstand en een betere controle bij snelheden onder 10 km/u. Ideaal voor stadsgebruik.
Rijwielgedeelte
Het blok huist in een robuust stalen buizenframe, dat steunt op een 41mm USD-voorvork en een Pro-Link monoshock achteraan. De X-ADV rolt door het leven op een 17-inch voorwiel en 15-inch achterwiel (gespaakt). Afremmen gebeurt door dubbele, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en een zwevende 296mm schijf aan de voorkant. Achteraan maken een eenzuigerremklauw en 240mm enkele schijf de dienst uit.
Nieuwe kleuren en Special Edition
Voor de 2025-versie is ook een nieuw kleurenpalet beschikbaar voor de X-ADV: Graphite Black, Pearl Glare White en Matte Deep Mud Gray. Daarnaast zal er een unieke Special Edition X-ADV beschikbaar zijn in een gedurfde, ‘cyberpunk-esque’ Matte Gold Finch Yellow met exclusieve dual-tone graphics. Prijzen en beschikbaarheid worden later meegedeeld.