Nieuw: 2025 KTM 390 SMC R & 125 SMC R
KTM blijft doorknallen met nieuwe, of in dit geval, vernieuwde modellen. De 390 SMC R en 125 SMC R supermoto’s krijgen de nodige updates om weer in de toonzaal te mogen staan. Een nieuw frame, properdere motorblokken, lichtere uitlaat en verse tech. We overlopen de belangrijkste veranderingen.
Design en frame
Visueel valt de kenners op dat de 2025 390 SMC R en 125 SMC R een nieuwe, offroad geïnspireerde styling krijgen, maar het meeste nieuws zit onderhuids. Zoals het nieuw tweedelig stalen trellisframe dat gebaseerd is op het Gen 3-platform dat ook wordt gebruikt voor de Duke-modellen met een kleine cilinderinhoud. De achterbrug is afkomstig van de nieuwe generatie Adventure-modellen met een kleine cilinderinhoud.
Vering
Beide modellen zijn uitgerust met een WP APEX-voorvork van 43 mm en een veerweg van 230 mm. De 390 SMC R onderscheidt zich door de instelbaarheid van de ingaande en uitgaande demping. Aan de achterzijde krijgen beide modellen een WP APEX-schokdemper met een veerweg van 230 mm, waarbij de uitgaande demping en veervoorspanning van de 390 SMC R kan worden ingesteld. De achterschokdemper van de 125 SMC R is niet instelbaar voor de uitgaande demping, maar de veervoorspanning kan worden aangepast met gereedschap.
Motorblok
Het motorblok voor beide modellen is de LC4c (c voor compact) ééncilinder die zijn debuut maakte in de recente Duke-serie. Geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken, samen met een nieuwe uitlaat die 2 kg lichter is en uitgerust met een dubbele katalysator maken de machines klaar voor EURO 5+. Een groter kleppendeksel met een kleinere cilinderkop vermindert het gewicht aan de bovenkant van de motor. Nieuwe injectoren zijn nu onder een hoek direct in de inlaatkleppen geplaatst om ophoping in het inlaatkanaal te verminderen en zorgen voor een fijnere brandstofnevel, voor een efficiëntere verbranding en minder uitstoot.
Elektronica
Op beide modellen is nu een assist en slipperkoppeling geïnstalleerd, samen met een optionele Quickshifter+. De 390 SMC R beschikt over selecteerbare rijmodi. Tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. ABS kan in Road, Supermoto of Supermoto+. De 125 SMC R heeft geen rijmodi. De SMC R-serie wordt geleverd met een nieuw 4,2-inch tft-dashboard met een polarisatiecoating om schittering te verminderen en de leesbaarheid op heldere dagen te verbeteren. De nieuwe dashboards worden ondersteund door volledig nieuw ontworpen schakelaarpanelen met een 4-weg joystick en verlichte schakelaars.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuws SMC R’s zijn momenteel onderweg naar KTM-dealers wereldwijd. Voor de 125cc betaal je 5.699 euro. De 390 SMC R maakt je 6.699 euro armer.