Nieuw: 2025 KTM 390 SMC R & 125 SMC R

KTM blijft doorknallen met nieuwe, of in dit geval, vernieuwde modellen. De 390 SMC R en 125 SMC R supermoto’s krijgen de nodige updates om weer in de toonzaal te mogen staan. Een nieuw frame, properdere motorblokken, lichtere uitlaat en verse tech. We overlopen de belangrijkste veranderingen.

Design en frame

Visueel valt de kenners op dat de 2025 390 SMC R en 125 SMC R een nieuwe, offroad geïnspireerde styling krijgen, maar het meeste nieuws zit onderhuids. Zoals het nieuw tweedelig stalen trellisframe dat gebaseerd is op het Gen 3-platform dat ook wordt gebruikt voor de Duke-modellen met een kleine cilinderinhoud. De achterbrug is afkomstig van de nieuwe generatie Adventure-modellen met een kleine cilinderinhoud.

Vering

Beide modellen zijn uitgerust met een WP APEX-voorvork van 43 mm en een veerweg van 230 mm. De 390 SMC R onderscheidt zich door de instelbaarheid van de ingaande en uitgaande demping. Aan de achterzijde krijgen beide modellen een WP APEX-schokdemper met een veerweg van 230 mm, waarbij de uitgaande demping en veervoorspanning van de 390 SMC R kan worden ingesteld. De achterschokdemper van de 125 SMC R is niet instelbaar voor de uitgaande demping, maar de veervoorspanning kan worden aangepast met gereedschap.

Motorblok

Het motorblok voor beide modellen is de LC4c (c voor compact) ééncilinder die zijn debuut maakte in de recente Duke-serie. Geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken, samen met een nieuwe uitlaat die 2 kg lichter is en uitgerust met een dubbele katalysator maken de machines klaar voor EURO 5+. Een groter kleppendeksel met een kleinere cilinderkop vermindert het gewicht aan de bovenkant van de motor. Nieuwe injectoren zijn nu onder een hoek direct in de inlaatkleppen geplaatst om ophoping in het inlaatkanaal te verminderen en zorgen voor een fijnere brandstofnevel, voor een efficiëntere verbranding en minder uitstoot.

Elektronica

Op beide modellen is nu een assist en slipperkoppeling geïnstalleerd, samen met een optionele Quickshifter+. De 390 SMC R beschikt over selecteerbare rijmodi. Tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. ABS kan in Road, Supermoto of Supermoto+. De 125 SMC R heeft geen rijmodi. De SMC R-serie wordt geleverd met een nieuw 4,2-inch tft-dashboard met een polarisatiecoating om schittering te verminderen en de leesbaarheid op heldere dagen te verbeteren. De nieuwe dashboards worden ondersteund door volledig nieuw ontworpen schakelaarpanelen met een 4-weg joystick en verlichte schakelaars.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuws SMC R’s zijn momenteel onderweg naar KTM-dealers wereldwijd. Voor de 125cc betaal je 5.699 euro. De 390 SMC R maakt je 6.699 euro armer.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.