Nieuw: 2025 Royal Enfield Bear 650
Eerder deze maand berichtten we al over de komst van de nieuwe Royal Enfield Bear 650. Nu is hij er ook officieel. De Bear 650, op basis van de Interceptor, is de belangrijkste nieuwigheid van het Indiase merk voor 2025. En er plakt een leuk geschiedenisverhaal aan vast.
Big Bear Race
De naam is historisch en stamt uit 1960, toen Eddie Mulder, pas 16 jaar oud, met zijn 500cc Royal Enfield Fury bijna 800 tegenstanders versloeg en triomfeerde in de legendarische Big Bear Race, een wedstrijd die na de oorlog ontstond uit een weddenschap tussen twee vrienden: wie kon de 160 mijl van Los Angeles naar Big Bear Lake het snelst afleggen?
Van racer tot stuntman
Door de jaren heen veranderde deze jongensstreek in een echte competitie die elk jaar steeds meer rijders aantrok. De prestatie van Mulder was ook het laatste hoofdstuk van de Big Bear Race, die na 1960 niet meer werd gehouden vanwege protesten van de lokale bevolking die niet zoveel ‘verkeer’ in hun woestijn wilden. Mulders overwinning op 16-jarige leeftijd leek het begin te zijn van een schitterende carrière; in plaats daarvan besloot Fast Eddie om na slechts 10 jaar racen (met weinig resultaten) zich te wijden aan een lucratievere carrière als stuntman in Hollywood. Een uitspraak die hij vaak deed om zijn keuze te omschrijven: “Vroeger betaalden ze me om op een motor te blijven zitten, nu betalen ze me veel meer om eraf te vallen.”
Scrambler-uiterlijk
Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Bear is het voorwiel van 19 inch (achter zit een 17 inch), wat hem onderscheidt van de andere motoren in de 650-familie, die allemaal zijn uitgerust met 18-inch wielen. Deze keuze, samen met de vering met een grotere slag (130 mm vooraan en 115 mm achteraan), draagt bij aan het echte scrambler-uiterlijk van de Bear 650. De esthetiek is gekenmerkt door strakke lijnen en een ontwerp dat doet denken aan offroadmotoren uit het verleden. Het platte zadel met horizontale stiksels en het opvallende nummerplaat dragen bij aan een stoere uitstraling. Het dashboard, een modern kleuren-TFT-display in een cirkelvormig element (al te zien op de Himalayan), vervangt de dubbele analoge meter die op de Interceptor zit.
Nieuw uitlaatsysteem
Het motorblok is de beproefde tweecilinder van 648cc met 47 pk, dezelfde als die in de andere motoren van de 650-familie, maar de Bear 650 is uitgerust met een nieuw 2-in-1 uitlaatsysteem dat, naast het verbeteren van de koppelafgifte bij lage- en middentoeren, ook bijdraagt aan de uitstraling. De Bear 650 zal in Europa beschikbaar zijn in drie kleuren: een soort oliezwart, een zwarte versie met gouden details, en een met een groen frame en een nummerplaat met het nummer 249, een eerbetoon aan de overwinning in de Big Bear Race van 1960. De Bear 650 arriveert in februari 2025 bij de dealers.