Nieuw: Ducati presenteert z'n nieuwe 2025 Multistrada V2
De Intermot-beurs in Keulen is amper afgetrapt, of daar is de eerste wereldprimeur al: de Ducati Multistrada V2! Die krijgt – naast een opgefriste styling – ook een nieuw blok en frame, en het elektronische neusje van de zalm aangemeten. Wij vertellen je meer!
Ducati had het enkele weken geleden al aangekondigd: nog voor de jaarwisseling zouden er drie nieuwigheden uit Borgo Panigale rollen. De 2025 Streetfighter V4 (S) kregen we vorige week al te zien, en zouden we ontdekken wat er achter de slogan ‘Unlock Everyday Adventure’ schuilging. Dat blijkt een nagelnieuwe Multistrada V2 (S) te zijn, die de bühne bestormt met een grondig hertekend smoelwerk (dat een pak dichter aansluit bij de Streetfighter- en Panigale-broertjes), nieuwe verlichting, een alu monocoque-frame in plaats van het trellisframe, een volledig nieuwe uitlaatlijn, én – uiteraard – het gloednieuwe V2-blok.
18 kg lichter
Het meest opvallende gevolg van al die beitelwerken is dat het gewicht met maar liefst 18 kilogram (!) zakt, tot een rijklaargewicht van amper 199 kg (202 kg voor de S). Het grootste deel van die afslankkuur valt toe te schrijven aan de combinatie van het nieuwe blok en frame. De nieuwe Multistrada V2 is immers uitgerust met de nieuwe Ducati V2-motor. Dat betreft een 890cc 90° V-twin met IVT variabele inlaatkleptiming en een totaalgewicht van amper 54,9 kg. In deze configuratie levert het blok 115 pk bij 10.750 tpm en 92 Nm koppel bij 8.250 tpm. De korter gegearde eerste en tweede versnelling zorgen voor een betere bruikbaarheid bij lage snelheden of bij volle bepakking, de quickshifter (2.0) is standaard.
Rijwielgedeelte en ergonomie
De op 19- en 17-duimswielen geschoeide nieuwkomer zetelt naar verluidt comfortabel: er is meer ruimte voor zowel rijder als duozit, het instelbare windscherm bracht wat extra tijd in de windtunnel door, en het zadel kan versteld worden van 830 naar 850 mm en terug. Op de S-versie, die is uitgerust met de semi-actieve Ducati Skyhook-ophanging en het Minimum Preload-systeem, kan je de zit zelfs verlagen tot 790 mm. De standaardversie kan op zijn beurt bogen op een 45mm Marzocchi UPSD-vork vooraan en een qua veervoorspanning instelbare Sachs-schokdemper achteraan (170mm veerweg V/A).
Elektronica
De nieuwe Multistrada V2 beschikt over een wel érg compleet elektronicapakket: van het nieuwe 5″ TFT-scherm, vijf rijmodi (Sport, Touring, Urban, Enduro en Wet), en vier Power Modes. Op vlak van veiligheid kan je rekenen op hellingshoekgevoelig(e) en instelbaar ABS, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) en Engine Brake Control (EBC) en Ducati Brake Light EVO. Op comfortvlak dragen ook CruiseControl, een USB-laadpunt op het dashboard, en het Ducati Multimedia System (enkel op de S) hun steentje bij. Tot slot zorgt de nieuwe Coming Home-functie ervoor dat het dimlicht actief blijft als het contact wordt uitgeschakeld, om de weg tussen je motor en de voordeur te verlichten als je thuiskomt.
4 jaar garantie en pechverhelping
Net als alle Multistrada’s kan ook de nieuwe Multi V2 rekenen op ruime onderhoudsintervallen (klepspelingcontrole elke 30.000 km) en de programma’s 4EVER Ducati en Roadside Assistance. Het eerste programma biedt een garantie van 4 jaar met onbeperkt aantal kilometers. Het Roadside Assistance programma voegt daar pechverhelping, vervoer voor rijder en passagier, een vervangend voertuig en overnachtingen in een viersterrenhotel aan toe in het geval van problemen die zich kunnen voordoen tijdens de dekkingsperiode – beide enkel geldig in Europa.
Prijzen en beschikbaarheid
De 2025 Ducati Multistrada V2 staat vanaf januari 2025 bij de dealers, voor een vanafprijs van 16.490 euro. Voor de Multistrada V2 S betaal je minimaal 19.190 euro, voor de Multistrada V2 S Travel (met zijkoffers, middenbok en verwarmde handvatten) tel je een niet nader bepaald aantal pluseuro’s neer. Fijn nieuws voor A2-rijders: er zal ook een 35 kW-versie beschikbaar zijn.