Nieuw en zeer exclusief: 2024 KTM RC 8C
KTM ziet de snelle toename in de markt voor middenklasse sportmotoren en brengt de RC 8C terug op de markt, zij het in zeer beperkte aantallen. Zoals de naam al aangeeft, is de RC 8C gebouwd rond de LC8c-paralleltwin. Dat is dezelfde motor die voor het eerst werd geïntroduceerd in de 790 Duke en nu ook te vinden is in de 890 KTM-modellen en de 901 Husqvarna-serie.
Pure racemotor
De RC 8C krijgt de 889cc-versie van het achtklepsblok, goed voor 133 pk dankzij vernieuwde interne onderdelen. De motor ademt door een Akrapovič-uitlaat en een aangepaste luchtfilterkast. Het geheel is samengevoegd in een chroom-molybdeen frame dat speciaal voor deze motor is ontworpen en niet afkomstig is van een ander model. Het Ready-to-Race thema strekt zich uit tot de rest van de motor, die is ontworpen met hulp van Kramer Motorcycles. De RC 8C heeft een snel los te koppelen brandstoftank en carrosseriepanelen, noodzakelijk voor snelle reparaties langs het circuit.
WP-vering en Brembo-remmen
De vering is van WP, met een APEX PRO 7543 cartridgevork, afgestemd voor gebruik op het circuit, en een APEX PRO 7746 schokdemper met instelbare voorspanning, instellingen voor hoge- en lagesnelheidscompressie en -terugvering. Pirelli-raceslicks zijn gemonteerd op Dymag-racewielen. De remmen zijn van Brembo, met Corsa Corta radiale hoofdremcilinders en Stylema-remklauwen die 290-mm schijven grijpen. Brembo levert ook de achterremklauw, die is gekoppeld aan een 230-mm schijf.
Elektronica
Elektronica is essentieel voor racewinnende prestaties, en de RC 8C wordt geleverd met de gebruikelijke gadget-suite, samen met een AIM MXS 1.2 RACE-dashboard en datalogger met ingebouwde gps-functionaliteit. Deze tech is gekoppeld aan een 5-inch tft-display met continue gegevensopname. Met behulp van deze apparatuur kunnen rijders AIM RaceStudio gebruiken om specifieke telemetrie te analyseren en hun rondetijden te verbeteren.
Slechts 100 exemplaren
KTM zegt dat de RC 8C Moto2-niveau prestaties levert, met een drooggewicht van 140 kg, wat bijna een 1:1 vermogen-gewichtsverhouding betekent. De verkoopprijs is 42.000 euro, maar met slechts 100 exemplaren wereldwijd zal hij naar alle waarschijnlijkheid snel zijn uitverkocht. Pre-ordering start op 20 maart via een speciale website, samen met de mogelijkheid om de overdrachtssessie te boeken in Portimão, Portugal. Dit omvat een gepersonaliseerde sessie om de motor in te stellen voor circuitgebruik, een privédiner, een ontmoeting met KTM-raceroyalty en als klap op de vuurpijl zal KTM iets speciaals onthullen als een wereldwijde exclusieve vooruitblik op wat er komt van het merk. Iemand die verslag voor ons wilt uitbrengen?