Nieuw: Honda CB1000 Hornet & SP
De koningin van het Hornet-nest is gearriveerd: maak plaats en kniel neer voor de gloednieuwe CB1000 Hornet én SP-versie.
2017 Fireblade-motorblok
De nieuwe CB1000 Hornet krijgt de motor van de 2017 CBR1000RR Fireblade – met 152 pk en 104 Nm. In de Hornet is de viercilinder getuned om koppel te leveren met een extra stoot in het lage tot middelhoge toerengebied. Versnellingen twee tot en met vijf zijn geoptimaliseerd voor acceleratie, terwijl de zesde versnelling zorgt voor ontspannen cruisen op de snelweg. Een slipperassistkoppeling helpt het stuiteren van het achterwiel onder controle te houden bij hard en snel terugschakelen en remmen.
Elektronica
Throttle By Wire (TBW) biedt 3 standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties van vermogen, motorrem, Wheelie Control en HSTC-instellingen, plus 2 USER-opties waarmee de rijder zijn eigen voorkeursinstellingen kan kiezen. Er zijn 3 niveaus van motorvermogen (P) en motorrem (EB) en 4 niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld.
Nieuw frame en instelbare vering
De Hornet krijgt een nieuw twin-spar frame dat beschikt over 70% meer torsiestijfheid vergeleken met de 2024 CB1000R, voor scherper insturen en sneller omgooien. Een volledig instelbare Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork werkt samen met een Showa-monoshock met gescheiden drukregeling die werkt via Pro-Link en kan worden ingesteld qua veervoorspanning en uitgaande demping. Radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers bijten in 310 mm zwevende remschijven, terwijl er 120/70-ZR17- en 180/55-ZR17-banden liggen om de op de CBR1000RR geïnspireerde gegoten aluminium wielen. Het leeggewicht bedraagt 211 kg, de zithoogte 809 mm.
5 inch TFT-scherm met Honda RoadSync
Het 5-inch TFT-scherm past z’n helderheid aan om de zichtbaarheid bij fel zonlicht te verbeteren. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Het biedt de IOS/Android smartphone connectiviteit van Honda RoadSync. De richtingaanwijzers hebben een ESS-functie (Emergency Stop Signal). Bij hard remmen knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een noodstop wordt gemaakt.
De 2025 CB1000 Hornet zal leverbaar zijn in Grand Prix rood, Mat grijs metallic en Parelmoer wit.
SP-versie
De CB1000 Hornet komt er ook in een SP-versie. Die is uitgerust met hetzelfde viercilinder CBR1000RR Fireblade-blok, maar met meer piekvermogen en koppel – 157 pk/107 Nm (tegenover 152 pk/105 Nm) – plus een volledig instelbare 41mm Showa SFF-BP USD-voorvork, Öhlins TTX36 achterschokdemper die werkt via Pro-Link, radiale vierzuiger Brembo Stylema-remklauwen en een standaard quickshifter.
De 2025 CB1000 Hornet SP zal verkrijgbaar zijn in één kleur: Mat Ballistic Black Metallic met Desert Gold Metallic wielen en een goudkleurige voorvork.