Nieuw: KTM 450 Rally Replica 2025
Voor 2025 ondergaat de KTM 450 Rally Replica zijn grootste update sinds 2020. Met een nieuwe motor, een scherper silhouet en een verbeterd rijwielgedeelte, ontwikkeld door KTM Factory Racing, komt hij dichter dan ooit van ’the real deal’: een Factory Racing-machine voor gewone stervelingen.
Facelift
Visueel heeft de KTM 450 RALLY REPLICA 2025 een grote stylingupdate ondergaan, met een scherper, agressiever smoeltje. Een speciaal ontwikkelde navigatietoren van extra licht koolstofvezel zit achter een verbeterde kuip, waardoor de aerodynamica drastisch is verbeterd. Dit betekent dat piloten minder turbulentie en trillingen ervaren als ze rechtop zitten.
De kuip beschermt ook een geheel nieuw dashboard, dat lichter en smaller is, met geïntegreerde waarschuwingslampjes en bevestigingspunten voor een digitaal roadbooksysteem. Een nieuw ledkoplampsysteem is nu opgenomen in het voormasker, waardoor de totale lichtopbrengst met 33% toeneemt, wat een essentiële rol speelt tijdens de vroege ochtendstarts of de late avondfinish. De KTM 450 Rally Replica 2025 heeft ook een unieke en doordachte gereedschapsruimte die in de kuip is geïntegreerd.
Motor
Het hart van het nieuwe model is een nagelnieuwe versie van het geïnjecteerde 450cc-blok dat ook in de KTM motorcross- en enduro-modellen te vinden is. Uitgerust met een nieuwe SOHC-cilinderkop, met een versterkte koppeling en versnellingsbak, is dit een toppakket dat is ontworpen om ongeëvenaard vermogen en betrouwbaarheid te leveren. De koeling wordt verzorgd door twee afzonderlijke radiateurs in plaats van slechts één. Daardoor profiteert de motor van een groter koelvermogen en een hogere efficiëntie.
Frame
De radiateurs zijn nu gemonteerd op een nieuw frame dat met de hand is gelast in de productiefaciliteit van KTM Motorsports. Het frame, dat is opgebouwd uit lasergesneden en hydrogevormde delen, beschikt over specifiek berekende flexparameters in lengterichting en torsie in vergelijking met het vorige stalen trellisframe, met behoud van uitzonderlijke feedback, absorptiekwaliteiten en rechtuitstabiliteit. Dit frame wordt ondersteund door een nieuwe, holle achterbrug van gegoten aluminium, ontworpen voor optimale stijfheid en betrouwbaarheid bij een zo laag mogelijk gewicht.
Aan de achterkant fungeert een zelfdragende 16-liter brandstoftank als subframe, terwijl aan de voorkant nog twee tanks van 9 en 9,5 liter worden gevoed door twee aparte brandstofpompen die onafhankelijk van de voor- of achtertank kunnen worden geactiveerd. Dit brengt de totale capaciteit van de KTM 450 Rally Replica 2025 op ongeveer 34,5 liter, waardoor hij de langste rallyetappes kan domineren.
Vering
De KTM 450 Rally Replica 2025 is uitgerust met de nieuwste WP PRO-componenten. Aan de voorkant is de 48 mm WP XACT PRO 7548 vork met gesloten cartridge en conisch ventiel gemonteerd op een nieuwe CNC-bewerkte kroonplaat met een offset van 23 mm, voor optimale stijfheid. De bovenste kroonplaat is ook uitgerust met een in eigen huis ontwikkeld PHDS-systeem en een SCOTTS stuurdemper. Achteraan maakt de WP XACT PRO 7750 schokdemper de dienst uit. Die kan volledig worden aangepast aan de configuratie van de rijder en het terrein. Hij is getest en gebruikt door Kevin Benavides en Matthias Walkner, die talloze rally-etappes hebben gewonnen.
100 stuks
Deze KTM is de enige productiemotor die van het eerste tot het laatste schroefje bij KTM Motorsports in Oostenrijk wordt gebouwd en geassembleerd. Er zijn slechts 100 exemplaren beschikbaar voor rallyrijders over de hele wereld, en de bestellingen worden inmiddels opgenomen – snel wezen is de boodschap. Spurt naar je dichtstbijzijnde erkende KTM-dealer om je KTM 450 Rally Replica 2025 te bestellen.