Nieuw: KTM Automated Manual Transmission

We leven in een automatenperiode. Na Honda, Kawasaki met haar hybride modellen, Yamaha en BMW heeft ook KTM haar automaat officieel voorgesteld. KTM heeft de grens tussen sport en comfort vervaagd door alle voordelen van een automatische transmissie te benutten, maar de focus bij READY TO RACE volledig op de rijder te houden. Naar eigen zeggen.

Handmatig schakelen of volledig automatisch

Onder de naam AMT (Automated Manual Transmission) biedt KTM een versnellingsbak die zijn sportieve karakter behoudt, maar tegelijkertijd bruikbaar is in alle rijomstandigheden. AMT stelt de rijder in staat om te kiezen tussen handmatig schakelen in de M-modus – zonder koppeling – of een volledig geautomatiseerde transmissie in de A-modus. Zodra de 1e versnelling is ingeschakeld, wordt de voorwaartse aandrijving gestart door het motortoerental te verhogen, waarna de centrifugaalkoppeling aangrijpt en de motorfiets in beweging zet. Dit maakt starten op een helling, wegrijden, stoppen en manoeuvreren bij lage snelheden veel gemakkelijker, vooral op een grotere motorfiets. Bovendien is het onmogelijk om de motor af te laten slaan.

PARK-stand

In tegenstelling tot traditionele motorfietsversnellingsbakken heeft de AMT een P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 versnellingsvolgorde, waarbij P staat voor PARK om ongewenst doorrollen te voorkomen dankzij een vergrendelingspal in de versnellingsbak. Zowel de stand PARK als NEUTRAAL kan alleen worden geselecteerd met de schakelpaddle op het schakelaarblokje op het stuur, ongeacht of de motor draait of niet, waarbij de voor- of achterrem moet worden gebruikt om de 1e versnelling in te schakelen. De schakelsnelheid van 50 milliseconden wordt elektronisch geregeld via de ECU en de Transmission Control Unit.

Minimaal extra gewicht

In de M-modus kan de rijder schakelen met de traditionele versnellingspook aan de linkerkant van de motor of met de schakelpaddle op het linker schakelaarblok. De AMT-versnellingsbak behoudt de traditionele versnellingsbakverhoudingen en het extra gewicht is “minimaal”. De verschillende modi werken samen met de RIDE-modi om individuele voorkeuren mogelijk te maken. De gloednieuwe AMT zal in eerste instantie beschikbaar zijn op geselecteerde nieuwe KTM-modellen, en de komende jaren zullen er meer opties aan het assortiment worden toegevoegd.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.