Nieuw: KTM Automated Manual Transmission
We leven in een automatenperiode. Na Honda, Kawasaki met haar hybride modellen, Yamaha en BMW heeft ook KTM haar automaat officieel voorgesteld. KTM heeft de grens tussen sport en comfort vervaagd door alle voordelen van een automatische transmissie te benutten, maar de focus bij READY TO RACE volledig op de rijder te houden. Naar eigen zeggen.
Handmatig schakelen of volledig automatisch
Onder de naam AMT (Automated Manual Transmission) biedt KTM een versnellingsbak die zijn sportieve karakter behoudt, maar tegelijkertijd bruikbaar is in alle rijomstandigheden. AMT stelt de rijder in staat om te kiezen tussen handmatig schakelen in de M-modus – zonder koppeling – of een volledig geautomatiseerde transmissie in de A-modus. Zodra de 1e versnelling is ingeschakeld, wordt de voorwaartse aandrijving gestart door het motortoerental te verhogen, waarna de centrifugaalkoppeling aangrijpt en de motorfiets in beweging zet. Dit maakt starten op een helling, wegrijden, stoppen en manoeuvreren bij lage snelheden veel gemakkelijker, vooral op een grotere motorfiets. Bovendien is het onmogelijk om de motor af te laten slaan.
PARK-stand
In tegenstelling tot traditionele motorfietsversnellingsbakken heeft de AMT een P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 versnellingsvolgorde, waarbij P staat voor PARK om ongewenst doorrollen te voorkomen dankzij een vergrendelingspal in de versnellingsbak. Zowel de stand PARK als NEUTRAAL kan alleen worden geselecteerd met de schakelpaddle op het schakelaarblokje op het stuur, ongeacht of de motor draait of niet, waarbij de voor- of achterrem moet worden gebruikt om de 1e versnelling in te schakelen. De schakelsnelheid van 50 milliseconden wordt elektronisch geregeld via de ECU en de Transmission Control Unit.
Minimaal extra gewicht
In de M-modus kan de rijder schakelen met de traditionele versnellingspook aan de linkerkant van de motor of met de schakelpaddle op het linker schakelaarblok. De AMT-versnellingsbak behoudt de traditionele versnellingsbakverhoudingen en het extra gewicht is “minimaal”. De verschillende modi werken samen met de RIDE-modi om individuele voorkeuren mogelijk te maken. De gloednieuwe AMT zal in eerste instantie beschikbaar zijn op geselecteerde nieuwe KTM-modellen, en de komende jaren zullen er meer opties aan het assortiment worden toegevoegd.