Nieuw: Morbidelli T502XR
We reden nog maar pas met de Morbidelli T502X en nu heeft het merk tijdens de EICMA al een nieuwe variant voorgesteld: de T502XR, een motorfiets die het 500cc-platform van het merk verder uitbreidt richting het avontuurlijke segment. De T502XR wordt gepositioneerd als een motor voor zowel weg- als offroadgebruik, met een 50/50-verdeling als uitgangspunt.
Technische basis en aandrijving
De T502XR maakt gebruik van een 486cc L-twin met een vermogen van 48 pk en een slipperkoppeling. Daarmee is hij rijbewijs A2-geschikt. De aandrijflijn wordt gecombineerd met een nieuwe elektronische gasklep (ETC), waardoor vier rijmodi beschikbaar zijn: Standard, Rain, Sport en Off-Road. In de offroadstand wordt het motorvermogen en de tractiecontrole aangepast voor gebruik op onverhard terrein.
Remmen
Het Bosch ABS-systeem is uitschakelbaar aan de achterzijde of volledig te deactiveren. Voor de remmen gebruikt Morbidelli een 320 mm zwevende schijf met een J.Juan vierzuigerremklauw aan de voorzijde.
Ophanging en wielen
Voor beter terreinvermogen krijgt de T502XR spaakwielen in enduroconfiguratie: een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, voorzien van CST-banden met grof profiel. De 41 mm upside-down voorvork biedt 200 mm veerweg, terwijl het Pro-link monoschokdempersysteem achter zorgt voor 69 mm wielbeweging. De grondspeling bedraagt 230 mm, wat helpt bij het overwinnen van obstakels.
Ontwerp en ergonomie
Het zadel bevindt zich op 860 mm hoogte, afgestemd op rijden in staande positie. Het rijklaargewicht bedraagt 198 kg. Uiterlijk valt de motor op door een hoog voorspatbord, motorbescherming, handkappen en een aluminium carterplaat.
Uitrusting en beschikbaarheid
De T502XR beschikt over een 7-inch TFT-scherm met connectiviteit en navigatiefunctie, verwarmde handvatten en zadel, dubbele USB-aansluiting (A en C) en verlichte bedieningselementen.
Kleuren en beschikbaarheid
De motor verschijnt in de kleuren Heritage Celeste en White, die verwijzen naar Morbidelli’s raceverleden uit de jaren 70. De verkoop in Europa start in de eerste helft van 2026.