Nieuw: Rieju Xplora 557

Rieju heeft zonet de nakende komst van z’n langverwachte middenklasse adventuremotor aangekondigd. De Spaanse motorbouwer presenteert met z’n Xplora 557 een A2-crossover, die moet overtuigen met tweepitter met 47 pk, een gedegen uitrusting en een vederlicht prijskaartje.

De Rieju Xplora 557 pakt uit met een 43 mm UPSD-vork van KYB, achteraan steekt een KYB-monoshock met  instelbare veervoorspanning. De alu 17-duimswielen hinten naar een voorkeur voor straatgebruik, met een bandencombinatie van 120/70/R17 vooraan en 160/60/R17 achteraan. Om de droog 215 kg wegende hoogpoter afgestopt te krijgen, rekent Rieju op dubbele, radiaal gemonteerde vierzuigers met 320 mm remschijven vooraan. Een 260 mm remschijf met enkelzuiger remklauw maken achteraan de dienst uit. Bosch staat in voor het tweekanaals ABS.

Vertrouwen tanken

In het stalen buizenframe huist een vloeistofgekoelde paralleltwin, die 47 pk en 51 Nm koppel levert bij 4.500 tpm en EURO 5+ haalt. Het blok is uitgerust met een 6-versnellingsbak en natte multiplaatkoppeling met slipperfunctie. Met een zithoogte van slechts 820 mm is de Xplora 557 een van de laagste motoren in zijn klasse  – ideaal voor jonge, onervaren rijders, of voor het nodige vertrouwen bij wie wel al de nodige kilometers onder de riem heeft. In de tank past exact 20 liter, waardoor je minimaal 400 kilometer ver raakt op één tankbeurt. Als we mogen afgaan op de prestaties van z’n oudere broer Aventura 500, dan zou dat makkelijk een pak meer kunnen zijn ook… 

Copieuze uitrusting

Ook op vlak van uitrusting kan de Rieju Xplora 557 een pak troefkaarten op tafel leggen. Van een groot 7-inch TFT-scherm met Mirror Link-connectiviteit en navigatie, over de ledverlichting, verlichte knoppen, versnellings- en neutraalindicator, brandstofmeter met reservelampje, tot een type-C USB-poort. Alles wat een motorrijder nodig heeft, binnen handbereik.

Prijs en beschikbaarheid

Standaard krijgt de Xplora 557 verstelbare hendels, radiatorprotectie, handkappen, valbeugels en een bagagerek achteraan. Koffers zijn optioneel verkrijgbaar. Naar de prijs in onze contreien is het voorlopig gissen geblazen. Al doet een vederlichte vanafprijs van 6.199 euro in Frankrijk alvast het beste vermoeden… Wordt héél binnenkort bij de dealers verwacht – verschillende media spreken over een kwestie van dagen. We houden u uiteraard op de hoogte!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.