Nieuw: Royal Enfield Guerrilla 450!
Royal Enfield heeft zonet z’n Guerrilla 450 roadster gelanceerd, een flitsende middenklasse roadster die uitblinkt qua gebruiksgemak en een onversneden portie rijplezier moet bieden. Van het dagelijkse woon-werkverkeer, over zondagse ritjes tot de occasionele roadtrip. Wij mochten ‘m vandaag (jep!) al testrijden in Barcelona, maar op onze bevindingen geldt nog een embargo – op 27 juli mogen we jullie meer vertellen. Al kunnen we jullie wel al de basis verklappen, uiteraard.
Blok van de Himalayan
De Guerrilla 450 wordt aangedreven door de nieuwe 452cc Sherpa ééncilinder. Een vloeistofgekoeld blok met dubbele bovenliggende nokkenas, en 4 kleppen die al op de Himalayan 450 trail-motor het mooie weer maakte. Die produceert 40pk bij 8.000 tpm en 40Nm koppel bij 5.500 tpm, met meer dan 85% beschikbaar bij 3.000 tpm. De waterkoeling kan rekenen op een geïntegreerde waterpomp, dubbele radiateur en interne bypass, die zorgen voor een optimale temperatuurregeling voor een krachtig systeem onder alle omstandigheden. De 6-versnellingsbak met slipperassistkoppeling verbetert het comfort en de veiligheid bij hoge snelheden.
Toegankelijk rijwielgedeelte
Toegankelijkheid en moderniteit troef op de Guerrilla 450: van het lange en lage zadel, over de brandstoftank van 11 liter, de ledverlichting tot de kort afgezaagde uitlaatdemper. De ergonomie van de Guerrilla 450 is ontworpen voor verschillende rijstijlen, zodat rijders elke rit aankunnen, van snelle, open wegen tot het betere stuurwerk. De conventionele 43 mm voorvork en de monoshock achter verbeteren het vertrouwen van de rijder zonder afbreuk te doen aan het comfort. De 17″ tubeless-banden voor en achter en een wielbasis van 1.440 mm zorgen ervoor dat de Guerrilla 450 naast een stabiele rit ook een flitsend stuurgedrag belooft. Ideaal voor dagelijks gebruik in de stad, maar ook voor uitdagende ritten over kronkelige wegen, dus!
Elektronica
De moderne toets is ook doorgetrokken tot in de elektronica, met dank aan een ultra-reactieve ECU en ride-by-wire. Met de Performance- en Eco-modi kunnen rijders de gasrespons aanpassen aan hun stemming en de rijomstandigheden. Alle versies van de Guerrilla zijn uitgerust met het nieuwe Tripper Dash, een infotainmentsysteem met een 4″ scherm voor een eenvoudige, intuïtieve gebruikersinterface. Het Tripper Dash-systeem, dat werkt met de RE-applicatie, bevat nu verbeterde functies zoals het opslaan van routes in GPX-formaat, zodat motorrijders hun rijervaring kunnen delen met hun collega’s. Je kunt het GPX-bestand vanaf elk apparaat importeren om je ervaring opnieuw te beleven. Naast navigatie biedt de interface controle over muziek, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie.
Twee versies (bij ons)
Van de drie gepresenteerde versies, krijgen wij er twee te zien: Dash en Flash, beschikbaar in vier kleuren. Playa Black of Gold Dip voor de Dash-versie en Yellow Ribbon of Brava Blue voor de Flash-versie. Voor andere markten is ook de basisversie – de ‘Analogue’ – in Smoke Silver en zonder TFT-scherm beschikbaar. Vanaf vandaag kan je de jouwe reserveren. De uitlevering begint in augustus 2024. De Dash-versie is verkrijgbaar voor € 6.049 en de Flash-versie kost € 6.099.
Specificaties
Motor
Type: Eencilinder, DOHC (Double Overhead Cam), vierkleps, vloeistofgekoeld
Boring x slag: 84 mm x 81,5 mm
Cilinderinhoud: 451,65 cc
Compressieverhouding: 11,5:1
Maximumvermogen: 40,02 pk (29,44 kW) bij 8000 tpm
Maximumkoppel: 40 Nm bij 5500 tpm
Koppeling: Meerplaatskoppeling met oliebad
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Brandstofsysteem: Elektronische brandstofinjectie, 42 mm gasklephuis, ride by wire-systeem
Brandstofverbruik : 3,39 l/100km
CO2-uitstoot (g/km) : 82,15 g/km
Chassis en ophanging
Type : Stalen buizenframe
Voorvering : 43 mm telescopische vork
Achtervering : Monoshock
Veerweg voor/achter : 150/145 mm
Afmetingen en gewichten
Wielbasis: 1440 mm
Grondspeling: 169 mm
Lengte: 2.145 mm
Breedte: 833 mm
Hoogte: 1.125 mm (zonder achteruitkijkspiegel)
Zithoogte: 780 mm
Eigengewicht (90% brandstof + olie): 184 kg
Brandstofcapaciteit: 11 liter
Remmen & banden
Voorband: 120/70 – 17″
Achterband: 160/60 – 17″
Voorrem: Eén geventileerde schijf van 310 mm, remklauw met dubbele zuiger.
Remmen achter: Een 270 mm geventileerde schijf, remklauw met enkele zuiger
ABS: Tweekanaals ABS
Uitrusting
Accu: 12 V, 8 Ah
Koplamp: LED-koplamp
Achterlicht: Geïntegreerd LED dimlicht en achterlicht
Richtingaanwijzers : Geïntegreerd LED dimlicht en achterlicht
Overige uitrusting : Rijmodi, USB Type C oplaadpunt
Dashboard: 4-inch rond TFT-scherm met telefoonaansluiting, volledige kaartnavigatie (gebaseerd op Google Maps-technologie), multimediabediening
Kleuren
Dash: Gold Dip, Playa Black
Flash: Brava Blauw, Geel Lint
Prijs
Dash: € 6.049
Flash: € 6.099