Nieuwe, lichtere én goedkopere Ducati Streetfighter V2
In navolging van de Ducati Panigale V2, krijgt ook de Streetfighter V2 het nieuwe 890cc Ducati-blok dat onlangs werd voorgesteld. Geen desmo meer en een reductie in topvermogen van 148 naar 118 pk. Maar cijfers zeggen volgens Ducati niet altijd alles.
Onderin
Een terugval van 30 pk is natuurlijk niet min. Maar Ducati geeft aan dat reeds 70% van de 118 pk aan topvermogen reeds onder 3.000 toeren beschikbaar zijn. Veel meer onderin dus, wat op een straatmotor altijd welkom is omdat een hele dag tegen de begrenzer aanschuren op de openbare weg weinig wenselijk is.
Lichter
De styling lijkt op het eerste gezicht quasi identiek aan het oude ontwerp, maar de Streetfighter beschikt over een nieuw ontworpen koplampunit. Onder dat kleine beetje design is de Streetfighter, los van het stuur en dergelijke, identiek aan de Panigale V2. Zo gooit de Streetfighter V2 ook 17,5 kilogram overboord, dat ook als dragend deel voor het rijwielgedeelte instaat, net zoals op de Panigale V2.
Öhlins voor S
En dus ook het rijwielgedeelte is identiek. De standaard of instapversie krijgt Marzocchi 43mm UPSD vooraan en een KYB schokbreker achter. De Streetfighter S wordt integraal afgeveerd met Öhlins-materiaal en ook de lichtere lithium-ion batterij zoals de Panigale V2 S. De dubbelzijdige achterbrug komt ook van de Panigale V4, net zoals bij de – U raadt het al – Panigale V2.
Elektronisch top
Ook de elektronica is overgenomen van de Panigale V2 met een zes-assige IMU die via vier rijmodi (Race, Sport, Road en Wet) de instelling beheert van de bochten-ABS met slide functie, de tractiecontrole de wheelie controle, motorrem controle en quickshifter.
Prijs
En het beste nieuwe is misschien nog dat ook de prijs van de Streetfighter behoorlijk is gezakt. Zo kost de instapversie nu €15.490,- in België (€18.990,- in Nederland), zolang je ‘m maar in z’n enig beschikbare rode kleur bestelt.