Nieuwe middenklasse allroad op komst bij Brixton: Storr!
Al in 2022 teasede Brixton met een hele knappe en interessante middenklasse allroad – de zogenaamde Brixton Storr 500. Die zou uitgerust worden met de 486cc paralleltwin van de Crossfire. Maar… toen werd het oorverdovend stil rond het concept. Tot nu, zo blijkt uit uit recente patentaanvragen van Brixton: de Storr lijkt (binnenkort) op komst!
Brixton Storr 500: patentaanvragen
In wezen is de aangekondigde komst van de Brixton Storr 500 niet helemaal nieuw: vorig jaar doken ook al patentaanvragen op, waaruit bleek dat de nieuwe hoogpoter door Gaokin Moto zal worden gebouwd – een Chinese fabrikant van motorblokken en -onderdelen, accessoires, terreinwagens, en ATV’s. Maar in 2023 verscheen geen Storr in de catalogus, en voorlopig staat die naam ook in 2024 niet in de boeken. Maar op basis van nieuwe patenttekeningen melden verschillende bronnen nu dat de tweecilinder adventuremotor dichter bij z’n lancering staat dan vermoed: eerst op de Chinese markt, vervolgens mag hij in Europa de concurrentie aan gaan met onder meer Benelli’s TRK 502, de Honda NX500 of de recent geteste CFMOTO 450MT.
A2-avontuur
De opvallende lijnen van de Brixton Storr 500 – die voor het eerst aan de wereld getoond werden op EICMA 2022 – komen van de tekentafels van RiDE, een ontwerpbureau uit Salzburg, en vertonen toch enkele parallellen met de Husqvarna Norden 901. Net zoals eerdere modellen uit de Brixton-catalogus ging ook bij de Storr de voorkeur naar eenvoudige, strakke lijnen, die een zweem retro verzoenen met alle moderne snufjes. Een opsteker voor A2-rijders is het feit dat de 486cc twin van de Crossfire ook in deze machine voor exact 48 pk moet zorgen – en dus mag gereden worden met een A2-rijbewijs. Een ruime benzinetank, een hoog windscherm, een bagagedrager en ruime handgrepen voor je passagier, zorgen ervoor dat de Storr 500 de perfecte compagnon de route is voor wie kilometers wil vreten – alleen, solo met bagage of in duo!
De lange veerwegen, hoge uitlaat, de spaakwielen grote motorbeschermplaat, handkappen met ingewerkte versterking en strak gepenseelde valbeugels bezorgen ‘m dan weer de nodige troeven om ook op onverhard prima uit de voeten te kunnen. Dat kunnen we – hopelijk binnenkort – zelf even voor u testen!