Nieuwe Panigale V2 (S) vervangt de Supersport
Nog maar vorige week stelde Ducati z’n nieuwe V2-blok voor en daar zijn de eerste nieuwe modellen al. Dat de Panigale V2 het nieuwe blok krijgt is een kleine verrassing gezien het vermogen, maar als je leest hooe de nieuwe Panigale V2 in de markt wordt gezet klinkt het allemaal wat logischer.
‘Slechts’ 118 pk
De nieuwe Panigale V2 motor – zonder desmodromische klepbediening- produceert ‘slechts’ 118 pk. Dat de uitgaande V2 Panigale V2 Superquadro er 148 uitperste doet de wenkbrauwen fronsen. Ducati schijnt echter te breken met de vermogenswedloop en herpositioneert de Panigale V2 helemaal opnieuw. Hij houdt immers het midden tussen de uitgaande, uiterst sportieve Panigale V2 van vooroheen en de Supersport, een toersportmotor. Beschouw de nieuwe Panigale dus een beetje zoals Yamaha’s R9. Dat de clip-ons ook op de kroonplaat staann geeft ook weer dat we de nieuwe V2 echt wel anders moeten benaderen.
176 kg drooggewicht
Uiterlijk komt de inspiratie duidelijk van de Panigale V4, waarbij het ontbreken van de winglets logisch lijkt. In het geval van een Panigale V2 lijkt ons dat enkel toegevoegd gewicht. En van gewicht gesproken: de nieuwe V2 Panigale is de lichtste Panigale ooit. Dat het nieuwe blok 9,4 kilogram lichter is dan het Superquadroblok draagt bij aan een totale gewichtsreductie van 17 kilogram (176 kg droog) ten opzichte van de uitgaande, uiterst sportieve Panigale V2. Dat de nieuwe Panigale V2 daardoor slechts 0,2 seconden trager is dan de vorige Panigale bij een rondje Vallenlunga is daarbij maar een detail en weggelegd voor Ducati-testrijders, maar het zegt wel iets, natuurlijk.
V2 S met Öhlins
En ook afhankelijk van welke versie je koopt. Het instapmodel Panigale V2 maakt gebruik van een Marzocchi UPSD voorvork en een KYB monoshock, beide volledig instelbaar, terwijl de Panigale V2 S deze vervangt door Öhlins voor en achter, terwijl de ‘S’ ook een een lichter lithium-ionaccu krijgt. Beide modellen erven de dubbelzijdige achterbrug van de Panigale V4, die de oude enkelzijdige achterbrug vervangt,
Volledig elektronicapakket
Waar niet op is beknibbeld zijn de rijhulpsystemen. Een zesassige IMU stuurt via het 5 inch TFT-scherm de tractiecontrole, wheeliecontrole, bochten-ABS en motorremcontrole. Allen worden nog eens apart ingesteld middels de vier rijmodi (Race, Sport, Road en Wet). Launch control en een pitlane snelheidsbegrenzer zijn optionele extra’s.
Ook prijs gereduceerd
En net als het gewicht is ook de prijs van de V2 Panigale stevig gereduceerd. Die start bij €16.490,-, (€20.490,- in Nederland) de V2 S bij €18.999,- Beide modellen zijn ook verkrijgbaar in 35kW A2-versie voor dezelfde prijs.